Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Pitts S-1S SE-XGU

Publicerad 2021-04-07 21:45:00 i Propulärkultur,

Pitts S-1S SE-XGU parkerad på bana 11/29 i Jönköping när det flygdag där i september 1986. Notera de gulblå hjulkåporna som säkert kommer från SE-GTX.  Nästa bild är tagen i augusti året innan i Trollhättan, även det när det var flygdag. Vid det tillfället hette Pittsen fortfarande G-AYLU.
Tror att flygplanet då ganska nyligen hade inköpts av partnerskap med P-O Olsson i spetsen.  Trollhättan var även baseringsplats. Det här med att flyga och tävla i aerobatic hade sett ökat intresse i landet under början/mitten av 80-talet. Man minns tävlingar till exempel på Rinkaby.

Pittsen hade färdigställts i UK 1977 och hade i UK tilverkningsnummer 370H. Byggare var John E Randall och projektnummer PFA 1526. G-AYLU avregistrerades den 17 april 1986, med anledningen "Såld till Sverige" och SE-XGU infördes på svenskt register den 9 juli samma år. Nu åberopas ett annat tillverkningsnummer; K064. Nedanstående bild togs vid 13:e FAI World Aerobatic Championship som hölls 1986 i South Cerney, UK. Tillbaka för en visit i England med andra ord...
Pitts S-1S SE-XGU 3 South Cerney

Någon gång under det första delen av 90-talet fick SE-XGU en ny sponsor-look. Arla och Air BP försvann och det blev Shell för hela slanten. Denna bild är från Skövde i augusti 1995.
Svenskt EAA projektnummer är 574. Pittsen ägs numera av Mikael Carlson och finns i Sebbarp. Tror dock att det är några år sedan SE-XGU sist var i luften.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela