Djibouti 1952 - 2
Fick ett mail från Lennart Andersson med feed back på det tidigare inlägget Djibouti 1952. Tycker det var så pass intressant så att jag bad om att få lägga ut texten i ett eget inlägg. Och det fick jag. Lennart skrev följande...
Kul att den där bilden dök upp. Har nu kollat upgifterna lite mer och teorin är ju fin, men det är detaljer som inte stämmer. Exportlicensen 8.1.52 gällde "1 B 17A med utrustning och erforderliga reservdelar till ett totalt värde av 47 000 kr. Det beräknades bli av hämtat av köparens ombud i Västerås omkring den 10.1.52 och övrig utrustning som inte skulle medföras i flygplanet skulle skickas med båt den 9.1.52. Ansökan skrevs den 3.1.52 och gjordes "enligt nådigt beslut" den 21.12.51.
"Västerås" antar jag betyder att flygplanet fanns hos CVV, som skötte all service på B 17, men det skulle ju också kunna avse F 1. Av de B 17A som ingick i leveransen 1951 kom tre från F 1, 17257, 17310 och 17324, och de avskrevs den 21.9.51. Ett plan kom från F 8, 17367, enl uppgift märkt F 8-67, och det avskrevs samma dag.
17326 tillhörde F 8 och kan ha varit märkt F 8-26, men avskrivningsdatum 23.1.52 verkar inte stämma med försäljning och export före detta datum.
Dels stämmer ju inte priset 47 000 kr med (skrönan?) om 100 kr, dels är det kanske inte sannolikt att ett flygplan sålts och exporterats innan det blivit avskrivet. De 10 planen 1951 såldes även de för 47 000 kr styck. Det där med nådigt beslut borde ju avse avskrivningsbeslut, men jag hittar inget sådant daterat den 21.12.51.
Slutsats: ???
Samma dag (8.1.52) fick KFF f ö ett utförselbevis från 10.8.51 för 14 TWC3-motorer till Etiopien förlängt till 1.2.52.
Bloggistens kommentar: Svårt med glasklar slutsats, men jag sätter fortfarande en femma eller två på 17326.