17 är 80!
Den 18 maj 1940 provflögs prototypen till Saabs första egna konstruktion; Saab 17. Pilot var den legendariske Claes Smith. Med andra ord - det är nu för 80 år sedan!
Typen kom i tjänst som störtbombare och spaningsflygplan i svenska flygvapnet 1942, men fasades ut som stridsflygplan redan 1948. Ett rätt stort antal kom att användas som målbogsering med mera fram 1952, då många av dessa blev civilregistrerade och fortsatte att användas i Svenskt Flygtjänst och Avias regi. Den sista, Avias SE-BYH, pensionerades 1968.
Ett femtiotal exemplar kom att säljas begagnade till Etiopien i slutet av 40- och början av 50-talet. Ett par av dessa lär ha varit i flygande skick till cirka 1972. Hos Imperial Ethiopian Air Force (IEAF) användes B 17 i strid vid flera tillfällen och därmed ska typen - i varje fall i mina ögon - anses som Sveriges mesta Warbird.
Ett femtiotal exemplar kom att säljas begagnade till Etiopien i slutet av 40- och början av 50-talet. Ett par av dessa lär ha varit i flygande skick till cirka 1972. Hos Imperial Ethiopian Air Force (IEAF) användes B 17 i strid vid flera tillfällen och därmed ska typen - i varje fall i mina ögon - anses som Sveriges mesta Warbird.
Totalt kom 325 flygplan tillverkas i tre grundversioner. Av dessa har minst fem exemplar överlevt; två i Sverige, ett i Danmark och två som numera finns i Litauen.
Ett av Flygvapenmuseums exemplar, B 17A Blå Johan, SE-BYH, är flygbart skick. Vågar man hoppas att Blå Johan kan komma i luften i morgon? Det har aviserats att det ska brumma över Linkeboda vid kl 15. Peppar! Grattis Saab 17!
Se även gärna 17 är 70!
Our first production aircraft, Saab B17, shows its skills over southeast Sweden. #Saabinthesky image of the week by Tim Jansson. #avgeek pic.twitter.com/Y3KrnYcApZ
— Saab AB (@Saab) June 30, 2017