1983 MFI-9HB
Här ser vi fram och baksidan på en en flyer som hittades lös liggande i en hylla, på rymmen från en pärm någonstans. Något i mig sa: Fram med mobben, ta bilder och ut på bloggen!
MFI-9 började som ett hemmabygge och runt 1980 återuppstod typen som just ett sådant: Björn Andreasson modifierade "nian" för amatörbygge och började sälja ritningssatser. Den nya beteckningen blev MFI-9HB ("Home Built") och den mest uppenbara synliga skillnaden är noshjulskryckan, som är av Modell Junior.
I Sverige flyger ett halvdussin MFI-9HB och jag tror att några till är under byggnad.
Denna flyern är från 1983 och bipackades i ett nummer av EAA-Nytt. Någon som minns Polarit Aero AB i Köping? Ett par år senare dök det upp byggsatser från Kana Aviation i Singapore. Fast de flesta MFI-9HB som byggts i Sverige har haft "Saab-plåt i sig". Grunna gärna på varför?
2004 flög en tjeckisk UL-variant under namnet LD-1 med en Rotax i nosen. Man undrar vad som är status med LD-1? Eller MFI-9UL?
MFI-9 började som ett hemmabygge och runt 1980 återuppstod typen som just ett sådant: Björn Andreasson modifierade "nian" för amatörbygge och började sälja ritningssatser. Den nya beteckningen blev MFI-9HB ("Home Built") och den mest uppenbara synliga skillnaden är noshjulskryckan, som är av Modell Junior.
I Sverige flyger ett halvdussin MFI-9HB och jag tror att några till är under byggnad.
Denna flyern är från 1983 och bipackades i ett nummer av EAA-Nytt. Någon som minns Polarit Aero AB i Köping? Ett par år senare dök det upp byggsatser från Kana Aviation i Singapore. Fast de flesta MFI-9HB som byggts i Sverige har haft "Saab-plåt i sig". Grunna gärna på varför?
2004 flög en tjeckisk UL-variant under namnet LD-1 med en Rotax i nosen. Man undrar vad som är status med LD-1? Eller MFI-9UL?