Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Svensk Mustang i Paris

Publicerad 2020-07-14 10:26:00 i Allmänt, Mustang, Propulärkultur,

En P-51D Mustang med den amerikanska registreringen N9772F fotograferad cirka 1964 på en okänd plats. Året innan, den 28 mars 1963, hade N9772F införts på det amerikanska civilregistret på en privatperson boende i Tel Aviv i Israel. Med andra ord har denna Musse ett förflutet i det israeliska flygvapnet. Och alla ni som gjort er flyghistoriska läxa känner även till att ett antal J 26 Mustang såldes i början av 50-talet från Sverige till Israel.

Utifrån den angivna identiteten när N9772F registrerades, kan man härleda att detta flygplan tidigare flög i Sverige som 26039. Innan andra världskriget tagit slut, levererades flygplanet, då som USAAF serial 44-63871, Metfield - Bromma den 14 april 1945. 26039 blev Gul Erik hos F 16 och godkändes någon vecka senare (Chef för 3/F 16 vid denna tid var för övrigt Klerren Nilsson).

I början av februari 1953 flögs Mustangen till Israel, detta efter att 25 stycken pensionerade J 26 hade försålts dit.

Runt 1960 hade Mustangerna tjänat ut i Israel och somliga kom att säljas till privatpersoner, helst amerikaner. Meningen var att N9772F, ägd av Robert Taylor/Maron Air Services Ltd., skulle 1965 ferryflygas över Atlanten, men riktigt så blev inte fallet. Redan i Paris blev det motorras och Mustangen blev stående. 1968 kom flygplanet att säljas (säkerligen ganska billigt) till Le Musée de l'Air et de l'Espace.

Där står gamla 26039 nu, felaktigt märkt som USAAF 44-66318 / MO-C på Le Bourget i Paris. Denna bild tog Jonny Comstedt den 13 maj 2014. Vive La France!
North American NA-122 P-51D-20-NA Mustang 44-63871 in Paris

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela