ESMC 200802
Stinson 108-1 Voyager SE-BCL med sin ägare och pilot Jack Ljungberg tittade in på hemmafältet Ränneslätt (ESMC) den 2 augusti. Flygplanet är ett av de som Nordisk Aerotjänst i Norrköping importerade nytillverkade i slutet av 40-talet. Se dessa annonser från 1947.
Från början satt det en Franklin 6A4-150-B3 på 150 hk i nosen, men den byttes redan 1956 till en Lycoming O-435-C på 190 hk.
Förra året fick SE-BCL Barkarbypriset - läs gärna Ulf Delbros text om flygplanet.
Stinson 108 är en utveckling av den mindre Stinson 105 som kom i slutet av 30-talet. Även den kallades för Voyager och modifierades ordentligt för militära ändamål och blev då L-5 Sentinel. Efterkrigaren Stinson 108 fick en rejält större kabin och var betydlig lyxigare än till exempel Pipers modeller. Stinson köptes ju av just Piper 1948.
Från början satt det en Franklin 6A4-150-B3 på 150 hk i nosen, men den byttes redan 1956 till en Lycoming O-435-C på 190 hk.
Förra året fick SE-BCL Barkarbypriset - läs gärna Ulf Delbros text om flygplanet.
Stinson 108 är en utveckling av den mindre Stinson 105 som kom i slutet av 30-talet. Även den kallades för Voyager och modifierades ordentligt för militära ändamål och blev då L-5 Sentinel. Efterkrigaren Stinson 108 fick en rejält större kabin och var betydlig lyxigare än till exempel Pipers modeller. Stinson köptes ju av just Piper 1948.