Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Safir SE-IGI

Publicerad 2020-08-11 18:35:00 i Propulärkultur,

Saab 91B Safir SK 50B nummer 50023 kasserades tillsammans med ett tiotal andra av samma typ hösten 1980, som då såldes på den civila marknaden. Safiren köptes av Skoklosters Bil- och motormuseum och tilldelades registreringsbeteckningen SE-IGI, men blev inte fullt ut registrerad (SE-IGI var dock påmålat i samband med hämtning). 50023 kom istället att ställas ut på museet med i sin sista militära look som "Adam 72".

2007 såldes Skolkloster Motormuseums samlingar till (som det hette) ett antal investerare i Skåne och även detta flygplan ingick i affären...så nu hänger Safiren i taket på Autoseum i Simrishamn.
 
En annan börjar lite försiktigt grubbla över flygplanets status; är det krokigt? Hur mycket gångtid? Dokumentation etc. För att vara en SK 50B som slutade flyga för 40 år sedan kan gångtiden vara - ska vi säga - lite lägre? Läge att byta mot en annan SK 50 som använts som instruktionsobjekt vid någon flygteknikerskola? Ja, om det nu bara handlar om att hänga i taket...

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2020-08-15 14:25:25

Stod inte Safiren utomhus under Skoklostertiden? Vill minnas att förutom 35:an och DC-3:an så stod det en kärra innanför väggarna men utomhus, i ett trångt ställe?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela