Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Safir SE-IGI

Publicerad 2020-08-11 18:35:00 i Propulärkultur, Saab Safir,

Saab 91B Safir SK 50B nummer 50023 kasserades tillsammans med ett tiotal andra av samma typ hösten 1980, som då såldes på den civila marknaden. Safiren köptes av Skoklosters Bil- och motormuseum och tilldelades registreringsbeteckningen SE-IGI, men blev inte fullt ut registrerad (SE-IGI var dock påmålat i samband med hämtning). 50023 kom istället att ställas ut på museet med i sin sista militära look som "Adam 72".

2007 såldes Skolkloster Motormuseums samlingar till (som det hette) ett antal investerare i Skåne och även detta flygplan ingick i affären...så nu hänger Safiren i taket på Autoseum i Simrishamn.
 
En annan börjar lite försiktigt grubbla över flygplanets status; är det krokigt? Hur mycket gångtid? Dokumentation etc. För att vara en SK 50B som slutade flyga för 40 år sedan kan gångtiden vara - ska vi säga - lite lägre? Läge att byta mot en annan SK 50 som använts som instruktionsobjekt vid någon flygteknikerskola? Ja, om det nu bara handlar om att hänga i taket...

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2020-08-15 14:25:25

Stod inte Safiren utomhus under Skoklostertiden? Vill minnas att förutom 35:an och DC-3:an så stod det en kärra innanför väggarna men utomhus, i ett trångt ställe?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela