Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Shutter King Kjell Nilsson

Publicerad 2019-10-08 06:20:34 i Allmänt, Propulärkultur,

SE-ERF Douglas DC-7BF BMA 19690702 kjell nilsson
Douglas DC-7BF SE-ERF på kortkort final till Bromma efter leveransen från USA 1969. Läs mer till exempel i blogginlägget Hank Warton och hans ARCO Bermuda - 3.

Idag har jag botaniserat i Kjelle Nilssons flickr-album och plockat ihop ett gäng av hans bilder till ett blogginlägg. Mer tacksamt än så här känns det sällan, bara njut. Redan i maj 2008 samlade jag några av hans bilder på airliners.net och la upp dessa som tumnaglar i ett inlägg. Det verkar inte funka lika bra idag och hans bilder från den gamla goda tiden förtjänar att ses. För jag går i spinn...

TF-LLI Canadair CL-44J BMA 19720626 kkjell nilsson
Cargolux Canadair CL-44J TF-LLI på Bromma 1972. Bolaget hade startats ett par år tidigare och en storägare var svenska Salénkoncernen. Totalt opererade Cargolux fem CL-44, numera består flottan av Boeing 747.
 
6V-AAR Lockheed L-749A Constelation ARN 19700412 kjell nilsson
Lockheed L-749 Constellation 6V-AAR taxar på Arlanda 1970. Flygplanet användes av Senegals president som alltså varit i Sverige på statsbesök. Flygplanet levererades nytt 1947 till Air France och blev 6V-AAR 1966. Något år efter Kjell tog bilden pensionerades Connien och hamnade därefter Toussus Le Noble-fältet utanför Paris. Skrotades sommaren 1979.
 
SE-CAS Gloster Meteor T7 BMA 19690624 kjell nilsson
En av de Gloster Meteor som Svensk Flygtjänst opererade för målgång, främst för Armén och Marinen i Sverige, men även en del utomlands, taxar på Bromma sommaren 1969. SE-CAS tillfördes Flygvapenmuseum vid sin pensionering 1974.
 
SE-IEY Convair CV580 BMA 19810209 kjell nilsson
Ada of Gothenburg var en Convair CV.580 med registreringen SE-IEY som användes av flygbolaget ScanBee - läs mer om det i inlägget ScanBee: Geten & Ada. Här syns SE-IEY på Bromma en februarikväll 1981.
 
CCCP-87791 Yakovlev Yak-40 BMA 19710617 kjell nilsson
Yak-40 CCCP-87791 parkerad på Bromma i juni 1971. Notera att det står "832" en bit in på kroppen. Det är ett utställningsnummer från Parismässan samma år.
 
SE-CRM Convair 440 MMA Sturup 19770930 kjell nilsson
Convair CV.440 Metropolitan SE-CRM startas upp på Sturup 1977. Använd av Linjeflyg 1960-78 och senast känd i USA med registreringen N114BF.
 
128427 Douglas VC-118B ARN 19810809 kjell nilssson
Douglas VC-118B Bu.No.128427 tillhörande amerikanska marinkåren på Arlanda i augusti 1982. Var tidigare Commandant Of the Marine Corps egna flygplan. Ursprungligen dock levererad till US Navy 1950 och ett halvår efter bilden togs ställdes denna trotjänare av på Davis-Monthan AFB. 1986 inregistrerad som N427D och hamnade senare hos Cherry Point MCAS, NC, för att ingå i ett tilltänkt Marine Corps Museum. Tyvärr kom aldrig museet att öppna och flygplanet kom att "ruttna bort" vartefter åren gick. För något år sedan skrotades tyvärr denna VC-118B.
 
SE-ERD Douglas DC-7B BMA 19690524 kjell nilsson
Transair Swedens Douglas DC-7B SE-ERD Norrköping taxar ut till start på Bromma i slutet av maj 1969. Notera att SE-ERD var en av rätt få av Transairs DC-7B som fick bolagsnamnet i det nya typsnittet, som tillkom i samband med introduceringen av Boeing 727. SE-ERD skrotades på Bulltofta 1970.

Från ett annat charterbolag, Internord, kommer den avslutande Douglas DC-7 - den har registrering SE-CNE - på väg ut på samma taxibana på Bromma som SE-ERD, fast tidpunkten i detta fallet är september 1968. Några veckor senare skulle Internord gå i konkurs och SE-CNE kom att inköpas av Svenska Röda Korset för användning i luftbron till Biafra. Sista flygningen skedde den 29 mars 1969 och flygplanet kom därefter att skrotas i Cotonou, Benin.
SE-CNE Douglas DC-7 BMA 680914 by Kjell Nilsson

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Trygve

Publicerad 2019-10-11 16:20:21

Fin fine bilder du drar frem her. Var spesielt interessert i den senegalesiske Constellation'en. Har sett mange bilder av den stående på Toussus Le Noble, både i hel og som oppdelt maskin klar for ovnen. Visste ikke at den hadde besøkt Sverige. Man lærer noe hele tiden. Det er en av grunnene til at jeg alltid kommer tilbake til din blogg...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela