Shutter King Kjell Nilsson
Douglas DC-7BF SE-ERF på kortkort final till Bromma efter leveransen från USA 1969. Läs mer till exempel i blogginlägget Hank Warton och hans ARCO Bermuda - 3.
Idag har jag botaniserat i Kjelle Nilssons flickr-album och plockat ihop ett gäng av hans bilder till ett blogginlägg. Mer tacksamt än så här känns det sällan, bara njut. Redan i maj 2008 samlade jag några av hans bilder på airliners.net och la upp dessa som tumnaglar i ett inlägg. Det verkar inte funka lika bra idag och hans bilder från den gamla goda tiden förtjänar att ses. För jag går i spinn...
Cargolux Canadair CL-44J TF-LLI på Bromma 1972. Bolaget hade startats ett par år tidigare och en storägare var svenska Salénkoncernen. Totalt opererade Cargolux fem CL-44, numera består flottan av Boeing 747.
Lockheed L-749 Constellation 6V-AAR taxar på Arlanda 1970. Flygplanet användes av Senegals president som alltså varit i Sverige på statsbesök. Flygplanet levererades nytt 1947 till Air France och blev 6V-AAR 1966. Något år efter Kjell tog bilden pensionerades Connien och hamnade därefter Toussus Le Noble-fältet utanför Paris. Skrotades sommaren 1979.
En av de Gloster Meteor som Svensk Flygtjänst opererade för målgång, främst för Armén och Marinen i Sverige, men även en del utomlands, taxar på Bromma sommaren 1969. SE-CAS tillfördes Flygvapenmuseum vid sin pensionering 1974.
Ada of Gothenburg var en Convair CV.580 med registreringen SE-IEY som användes av flygbolaget ScanBee - läs mer om det i inlägget ScanBee: Geten & Ada. Här syns SE-IEY på Bromma en februarikväll 1981.
Yak-40 CCCP-87791 parkerad på Bromma i juni 1971. Notera att det står "832" en bit in på kroppen. Det är ett utställningsnummer från Parismässan samma år.
Convair CV.440 Metropolitan SE-CRM startas upp på Sturup 1977. Använd av Linjeflyg 1960-78 och senast känd i USA med registreringen N114BF.
Douglas VC-118B Bu.No.128427 tillhörande amerikanska marinkåren på Arlanda i augusti 1982. Var tidigare Commandant Of the Marine Corps egna flygplan. Ursprungligen dock levererad till US Navy 1950 och ett halvår efter bilden togs ställdes denna trotjänare av på Davis-Monthan AFB. 1986 inregistrerad som N427D och hamnade senare hos Cherry Point MCAS, NC, för att ingå i ett tilltänkt Marine Corps Museum. Tyvärr kom aldrig museet att öppna och flygplanet kom att "ruttna bort" vartefter åren gick. För något år sedan skrotades tyvärr denna VC-118B.
Transair Swedens Douglas DC-7B SE-ERD Norrköping taxar ut till start på Bromma i slutet av maj 1969. Notera att SE-ERD var en av rätt få av Transairs DC-7B som fick bolagsnamnet i det nya typsnittet, som tillkom i samband med introduceringen av Boeing 727. SE-ERD skrotades på Bulltofta 1970.
Från ett annat charterbolag, Internord, kommer den avslutande Douglas DC-7 - den har registrering SE-CNE - på väg ut på samma taxibana på Bromma som SE-ERD, fast tidpunkten i detta fallet är september 1968. Några veckor senare skulle Internord gå i konkurs och SE-CNE kom att inköpas av Svenska Röda Korset för användning i luftbron till Biafra. Sista flygningen skedde den 29 mars 1969 och flygplanet kom därefter att skrotas i Cotonou, Benin.