Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bezâk - inte bara lomcovák - 3

Publicerad 2019-11-16 16:37:00 i Allmänt, Film och TV, Kalla kriget, Propulärkultur,



Dags för en tjeck liten språkövning på 1 timme och 25 minuter! Här ovan är den tjeckiska filmen Narušitel inbäddad. Varför tänker jag på salig Ladislav Bezâk? Tack Björn för tipset!

I december 2007 skrev jag:

Ytterligare en liten intressant topic som man dykt in i och börjat forska lite i är runt Ladislav Bezâk, den legendariske tjeckiske världsmästaren i aerobatics. I november 1971 flydde han med familjen (fru och fyra små pojkar nedstuvad i den främre sittbrunnen) i sin Zlin 226 till Västtyskland, detta med ett par MiG-17 ur det tjeckiska flygvapnet hack i häl som försökte skjuta ner dem. Sannerligen en bedrift att klara av en sådan sak! Men om det skulle var någon som skulle fixa detta...ja, så var det väl just Bezâk.

Det kanske blir en bloggning om Bezâk vad det lider...och/eller en artikel. Kanske under rubben "Bezâk - inte bara lomcovák."

Mycket riktigt - i februari 2011 postade jag ett rätt omfattande inlägg med just rubriken Bezâk - inte bara lomcovák.
D-EMUD   Zlin Z.226T Trener 6 [370] Dunkeswell~G 28/05/1973

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela