ESSD 910828
Fick ett email från Olle Wiman med denna fina bild tagen från trafikledartornet på Borlänge-Rommehed (ESSD) sommaren 1991. Den är klart tankeväckande - vad hände med FlygSverige? Det här är inte jättelängesedan. Eller är det? Olle skrev bland annat följande:
Bifogar en historisk bild från Dala Airport, tagen den 28 augusti 1991. Jag var på den tiden FO på MD-80 hos Transwede, och då jag är från Borlänge och tog mitt A-cert där på 70-talet, så var det en speciell dag att få komma dit med MD-80. Vi hade en oddcharter åt något företag och flög med en styck MD-83 och en styck MD-87. Jag var FO på flygningen med MD-87 den dagen. Jag blev FC 1993.
Från Borlänge flög vi till Jönköping, Växjö, Kalmar och så tom tillbaka till Arlanda. Som jag minns var det var en journalist på Borlänge Tidning som tog bilden, glömt namnet, men jag fick en bild. Lite kul bild som speglar svenskt flyg på tidigt 90-tal låååångt innan ordet ”flygskam ” var uppfunnet! Linjeflyg flög Borlänge - Arlanda t o r varannan timme med Fokker F.28 från 06.00 till 23.00 på vardagar.
Lite data om flygplanen på bilden: SE-DHI, en MD-87 byggd 1989 c/n 49706. Levererades ny till Transwede. SE-DHD, en MD-83 byggd 1888 c/n 49578. Levererades ny till Transwede. SE-DGG, en F.28-4000 byggd 1977 med c/n 11116. Enligt uppgift levererades ny till Linjeflyg.
Det var tider det, idag är det mesta helt annorlunda på både gott och ont. Nu är jag sedan 2016 pensionär efter 27 år i samma bolag Transwede, Blue Scandinavia, Britannia Nordic och TUIfly Nordic. Innan dess 10 år i Swedair och nästan 3 år i Syd-Aero i Oskarshamn där jag började september 1976.
Om Transwedes historia fram till i början av 1991 har jag skrivit i detta blogginlägg.
Bifogar en historisk bild från Dala Airport, tagen den 28 augusti 1991. Jag var på den tiden FO på MD-80 hos Transwede, och då jag är från Borlänge och tog mitt A-cert där på 70-talet, så var det en speciell dag att få komma dit med MD-80. Vi hade en oddcharter åt något företag och flög med en styck MD-83 och en styck MD-87. Jag var FO på flygningen med MD-87 den dagen. Jag blev FC 1993.
Från Borlänge flög vi till Jönköping, Växjö, Kalmar och så tom tillbaka till Arlanda. Som jag minns var det var en journalist på Borlänge Tidning som tog bilden, glömt namnet, men jag fick en bild. Lite kul bild som speglar svenskt flyg på tidigt 90-tal låååångt innan ordet ”flygskam ” var uppfunnet! Linjeflyg flög Borlänge - Arlanda t o r varannan timme med Fokker F.28 från 06.00 till 23.00 på vardagar.
Lite data om flygplanen på bilden: SE-DHI, en MD-87 byggd 1989 c/n 49706. Levererades ny till Transwede. SE-DHD, en MD-83 byggd 1888 c/n 49578. Levererades ny till Transwede. SE-DGG, en F.28-4000 byggd 1977 med c/n 11116. Enligt uppgift levererades ny till Linjeflyg.
Det var tider det, idag är det mesta helt annorlunda på både gott och ont. Nu är jag sedan 2016 pensionär efter 27 år i samma bolag Transwede, Blue Scandinavia, Britannia Nordic och TUIfly Nordic. Innan dess 10 år i Swedair och nästan 3 år i Syd-Aero i Oskarshamn där jag började september 1976.
Om Transwedes historia fram till i början av 1991 har jag skrivit i detta blogginlägg.