Den sista Puppen
...syns här under slutmontering i Beagles anläggning i Shoreham i början av 1970. Det är det 152:a tillverkade exemplaret och slutet för Beagle (som är en förkortning av British Executive & General Aviation Limited) är vid det här laget ett faktum. Som synes på den spetsiga spinnern är planet en Pup 100, det vill säga med en 100 hästars RR Continental O-200-A-motor i nosen.
I december 1969 hade företaget gått i konkurs. Bolagsnamnet ändrades till Beagle Aircraft (1969) Ltd., men konkursförvaltaren Kenneth Cork hade misslyckats i sina försök till rekonstruktion. Spiken i kistan kom den 19 februari 1970 då Cork meddelade ägaren, den brittiska staten, att bristen låg på 1,21 miljoner pund och Minstery of Technology tillkännagav då att "it is accordingly proposed to liquidate the company". De Pup som fanns under montering kom att färdigställas. Till exempel kom tillverkningsnummer 149, Pup 100 SE-FOC, att hämtas den 11 april i Shoreham. Flygplanet var köpt av Ljungbyheds flygklubb.
Läs mer om flygplantypen i inlägget Beagle Pup. Detta sagt apropå Bulldogbok på väg. Undrar vad som hände med den sist tillverkade Beagle Pup?
I december 1969 hade företaget gått i konkurs. Bolagsnamnet ändrades till Beagle Aircraft (1969) Ltd., men konkursförvaltaren Kenneth Cork hade misslyckats i sina försök till rekonstruktion. Spiken i kistan kom den 19 februari 1970 då Cork meddelade ägaren, den brittiska staten, att bristen låg på 1,21 miljoner pund och Minstery of Technology tillkännagav då att "it is accordingly proposed to liquidate the company". De Pup som fanns under montering kom att färdigställas. Till exempel kom tillverkningsnummer 149, Pup 100 SE-FOC, att hämtas den 11 april i Shoreham. Flygplanet var köpt av Ljungbyheds flygklubb.
Läs mer om flygplantypen i inlägget Beagle Pup. Detta sagt apropå Bulldogbok på väg. Undrar vad som hände med den sist tillverkade Beagle Pup?