Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Den sista Puppen

Publicerad 2019-04-16 15:53:00 i Propulärkultur,

Pup G35152
...syns här under slutmontering i Beagles anläggning i Shoreham i början av 1970. Det är det 152:a tillverkade exemplaret och slutet för Beagle (som är en förkortning av British Executive & General Aviation Limited) är vid det här laget ett faktum. Som synes på den spetsiga spinnern är planet en Pup 100, det vill säga med en 100 hästars RR Continental O-200-A-motor i nosen.

I december 1969 hade företaget gått i konkurs. Bolagsnamnet ändrades till Beagle Aircraft (1969) Ltd., men konkursförvaltaren Kenneth Cork hade misslyckats i sina försök till rekonstruktion. Spiken i kistan kom den 19 februari 1970 då Cork meddelade ägaren, den brittiska staten, att bristen låg på 1,21 miljoner pund och Minstery of Technology tillkännagav då att "it is accordingly proposed to liquidate the company". De Pup som fanns under montering kom att färdigställas. Till exempel kom tillverkningsnummer 149, Pup 100 SE-FOC,  att hämtas den 11 april i Shoreham. Flygplanet var köpt av Ljungbyheds flygklubb.

Läs mer om flygplantypen i inlägget Beagle Pup. Detta sagt apropå Bulldogbok på väg. Undrar vad som hände med den sist tillverkade Beagle Pup?

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela