Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

40 år sedan Monza-kraschen

Publicerad 2018-09-08 15:00:00 i Allmänt, Classic Racing,


Kan inte missa det faktum att vi står framför en tung årsdag: Det är dags att minnas Ronnie Peterson och vad som hände på Monza för 40 år sedan, den 10 september 1978. Superswede avled dagen efter. Tycker det är ett passande tillfälle att länka till ett blogginlägg som jag publicerade för tio år sedan - 30 år sedan Monza-kraschen. Där skrev jag bland annat...

Jag hade inte Borg eller Stenmark på väggen hemma i pojkrummet, men jag hade en bild på Ronnie Peterson. Kommer väl ihåg att jag såg starten på Monza i svartvitt på en trött gammal Luxor (man kunde fråga sig om det var en månlandning eller F1 man tittade på) hemma hos mormor och morfar. Men kommentatorn Janne Svanlunds ord gick fram kristallklara: "Det är Ronnie Petersons bil som brinner!"
Självklart kommer man därför även ihåg när man nåddes av dödsbudet på måndagen. Det var på den extremt asfalterade skolgård som Linnéskolan tillhandahöll oss "glin" med...och det var nog under lunchrasten. Man tyckte att det var konstigt, för kvällen innan så sa ju alla att han skulle klara sig. Jag tror jag grät en skvätt.
 
Och hemma i gamla Svedala nynnade vi allt som mest på On The Strip som låg i Poporamas "Heta högen".

Kolla gärna nu in Superswede - en film om Ronnie Peterson på SVT play.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Birger J

Publicerad 2018-09-09 00:08:23

Minns också detta så klart. Rapporterna från sjukhuset var positiva, svåra benbrott men inget allvarligt. Död dan efter. Inga medel mot fettemboli sattet in vilket orsakade proppar överallt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela