Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Sultans of Wing - om El Sultan

Publicerad 2018-10-28 09:09:00 i Flygföretagande,

Fick lite inspiration att även göra ett inlägg om även den andra av Transwedes Caraveller som hängde med längst...ja, se det som en spin off från Caravelle SE-DEH. Den här gången ska det alltså handla om Sud SE-210 Caravelle 10B SE-DHA, som för övrigt var Transwedes första flygplan. Flygplanet kom senare - i en annan världsdel - bli känd som El Sultan.

Flygplanet var tillverkat i början av 1969 och levererades ny till danska Sterling Airways som OY-STG. Under ett par år i mitten av 70-talet var det utleasat till Finnair som OH-LSI. 1979 såldes Caravellen till franska bolaget Minerve och blev då F-GATP.

I samband med uppstarten av det som sedermera blev Transwede ankom flygplanet till Växjö den 6 mars 1985, då på norskt register som LN-BSE.


Den 14 oktober 1986 överfördes Caravellen till svenskt register och blev då SE-DHA.

Transwede Caravelle SE-DHA.jpg
SE-DHA fotograferad av Felix Goetting i Düsseldorf sommaren 1988. Flygplanet hade tillsammans med SE-DEH fått det nya Transwede-målningsschemat ett par månader tidigare. Anledningen till att de fick den nya liveryn var att Transwede hade gjort ett avtal där statliga Kronflyg garanterade ett visst - och ganska stort - antal flygtimmar. Visserligen blev det inte mer än ett år, men ändå. För denna målning kom att sätta en prägel även i ett annat bolag, och anledningen var just SE-DHA.

Flygplanet övergick till turkiska Sultan Air vid halvårsskiftet 1989 och SE-DHA avregistrerades den 19 juli samma år. Blev då TC-JUN...

TC-JUN (14197392701).jpg

Från det tidigare inlägget Transwede - 1:

Sommaren 1989 kom de bägge överflödiga Caravellerna överföras till det nybildade turkiska charterbolaget Sultan Air. Detta bolag hade bildats samma år och bakom stod turkiska affärsintressen samt Transwede. Eller snarare Thomas Johansson som ägde 49 procent. Istället för att sälja sina flygplan dit kom man hyra ut dem med besättningar. Och dessutom bolagsledning - med General Co-ordinator Kenth Premfors i spetsen var periodvis upp till 35 personer ur Transwedes personal stationerade i Istanbul. Flygchef var Ingemar Berglund. Sultan Air genomförde sin första flygning den 6 augusti med Caravelle TC-JUN, som då SE-DHA hade omregistrerats till.

Under hösten placerades även Boeing 737 SE-DKG och SE-DKH hos Sultan och samtidigt flög Caravelle SE-DEH hem till Arlanda. Den kom några månader senare försäljas till franska Stair.

Sultan Air flög mestadels ordinär semestercharter i Europa, men även till Israel och Sovjetunionen. Åtskilliga resor med turkiska gästarbetare till och från Tyskland gjordes också. Ett dotterbolag, VIP-Air, bildades för att flyga inrikes. Men nedgången i flygtrafiken vid tiden för Gulfkriget 1990/91 slog hårt på både Sultan och VIP-Air – Sultans tillstånd fördes över till VIP-Air för att 1992 återgå när Sultan återstartade sin verksamhet. Vid det här laget fanns det inga svenskar kvar i Sultan och i november 1993 drog de turkiska myndigheterna in tillståndet på grund av bristande säkerhet. Därmed var sagan all för Sultan Air.

TC-JUN

Den sista september 1990 anlände TC-JUN till Arlanda från Turkiet och här kom Caravellen bli stående, och det rätt länge. Ett år gick - flygplanet visade sig vara svårsålt. Vad skulle man göra? När vi har kommit en bit in på -92 börjar man så smått med att plocka delar från TC-JUN. Motorerna monteras av och säljs...

Demonteringsprocessen har kommit en bit när Thomas Johansson drar i nödbromsen! Han har plötsligt hittat en köpare och nu blir det brått att återställa Caravellen. Den nya ägaren hette Lineas Aereas Suramericanas (LAS), ett flygbolag i Colombia. LAS opererade sedan 1987 med den tidigare versionen Caravelle VI-R och innan dess hade man haft Curtiss C-46, DC-6 och CL-44. Bolaget hade ursprungligen bildats 1972 under namnet AeroNorte.

Här kommer några bilder tagna av Ola Carlsson på Caravellen under 1992 och man kan följa processen.
Arlanda den 9 juli 1992. Motorlös och stående på opreparerat underlag.

Arlanda den 19 augusti 1992. Motorerna (åter) på plats på TC-JUN.

Arlanda den 26 augusti 1992. Registreringen är ändrad till HK-3756X.

Ett litet gäng från Colombia kom till Stockholm för att hämta flygplanet. Det har hörts en del historier om colombianerna och de dagar de höll på med "acceptance" av Caravellen. En vacker dag kanske man berätta dem...

Den 29 augusti 1992 startade de från Arlanda och flög det första benet i ferryn till Santiago de Compostella. Därifrån till Teneriffa och Kap Verde för vidare befodran till Colombia. Flygplanet var stuvat med allt av "Caravelle-förnödenheter" man kunde få ombord ur Transwedes gömmor.

Som jag tidigare försökte hinta: Transwedes målningsschema "adopterades" av LAS i och med anskaffningen av gamla SE-DHA. Senare har man sett bolagets flygplan av andra typer, som till exempel Boeing 727 och Douglas DC-9 i "svenska färger". Fram till ganska nyligen var den tidigare Transwede-målningen - till stora delar - som gällde; the LAS look!

Den gamla Transwede-Caravellen blev passande döpt till El Sultan och fick snart sällskap av två till av samma typ: Atatürk och Napoleon B. Även dessa kom att målas i det Transwede-inspirerade färgschemat.

I mitten av 2014 infördes dock ett nytt färgschema och LAS opererar för närvarande med cirka ett dussin Boeing 727 i fraktversion.

El Sultan skrotades i Bogota 2002. Denna bild tog Jorge Solano på HK-3756X fem år tidigare, den 25 april 1997 på Juan Santamaria International i Costa Rica. Därmed är det dags att tänka på refrängen på detta blogginlägg. Lite Sultans of Wing någon?

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: ESGB

Publicerad 2018-10-28 10:11:56

LAE briljerar ånyo! Mer sånt här tack!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela