Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Prospector i Sverige 1958

Publicerad 2018-11-01 09:26:49 i Propulärkultur,

Året var 1958 och den engelska flygplanstillverkaren Edgar Percival Aircraft Limited var i Sverige med sin nya flygplantyp EP.9 Prospector. Den blev ingen större framgång, endast 27 stycken kom att tillverkas. Ovanstående bild är tagen i Östersund där Prospector G-AOZO testas med skidor av den variant som fanns i svenska militära förråd. Den engelske piloten  var L. Marmol och han jobbade egentligen för ADS (Aerial) Ltd.

Denna bild har jag också hittat, vilken kommer från samma Sverigeturné med G-AOZO. Den är tagen i samband med en demonstration på Bromma den 18 mars 1958. Här förevisades Prospectors (eventuella) förträfflighet som ambulansflygplan med två bårar ombord och fällningsbara nödpackar under vingarna.

Det nämns här och var att Armén testade Prospector inför den upphandling som slutade några år senare i att man anskaffade fem Dornier Do 27 (FPL 53). Vet inte hur pass seriösa man i så fall var när provade EP.9, men det sitter i varianter av samma typ av motor i bägge typerna: Lycoming O-480.
G-AOZO
G-AOZO kom att gå åt i ett tragiskt haveri sommaren 1980.

Ytterligare en Prospector har figurerat i Sverige - läs berättelsen om Jan Christies exemplar G-ARTV.

Edgar Percival Aircraft Ltd. klarade inte att hålla ut, då försäljningsframgångarna på EP.9 uteblev. Senare under 1958 sålde man sina tillgångar till Salmesbury Engeering, som då ombildades till Lancashire Aircraft Co...

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stefan Eriksson

Publicerad 2018-11-01 10:46:18

Hej!
Denna inte allt för vackra maskin minns jag, då den fanns på prov hos Spökis. Jag bodde på Frösösidan mitt emot hans hangar på andra sidan Storsjön och vintertid gick jag på isen över till honom, då intresset för flyg var stort redan från uppväxten under sent 40-tal.
Fick hjälpa till att torka olja och sånt som kunde förekomma på flygkroppen på hans maskiner. Som tack för hjälpen blev det några pass med någon av hans maskiner, där mitt första flygpass blev i en Sea Bee. EP 9 var vad jag minns inte något han reflekterade över att köpa in.
De nära kontakterna med Gunnar resulterade i att jag sökte FV som pilot och sedan fick 35 fina år där.


Svar: Tack för du delar med dig av dina minnen, Stefan! Och jag var inte alls övertygad om att någon att någon skulle minnas Prospectorn i Sverige - och i Östersund! - i över huvudtaget.
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela