Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Hej Petter Röd Erik - 2

Publicerad 2017-02-12 11:51:00 i Mustang, Propulärkultur,



Idag blir det lite North American P-51D Mustang här på bloggen, eller som man kallade typen med svensk flygvapennomenklatur: J 26. Dessa två fina bilder på J 26 Mustang nummer 26009 är tagna av Rolf Westerberg under 40-talet. Kanske var just 26009 en av de mest "utsmyckade" svenska Mustangerna. Såväl Elvira som Disney-figuren Panchito Pistoles syns målade på dess vänstersida. Se sajten Silvervingar för mer om den biten.

Flygplanet rullades ut ur fabriken i Inglewood i Kalifornien i slutet av augusti 1944 och skickades till Europa. Läs om denna Mustangs fascinerande historik i inlägget Hej Petter Röd Erik. Jag saxar en bit:

P-51D-20-NA med USAAF serial no. 44-72086 (c/n 122-31945) levererades den 20 januari 1945. Planet skeppas till England och monteras upp hos Base Air Depot 2Warton Aerdrome. Den 8 mars var 44-72086 med största sannolikhet en av de tolv P-51D som flögs över till den amerikanska basen Metfield i Suffolk. Härifrån skulle fabriksnya Mustanger levereras till Sverige, ett förfarande som gavs namnet "Projekt Speedy" och ombesörjdes av 1409th Army Air Force Base Unit. Här passar det att påpeka att ett och samma förband var sysselsatt med att ge support för kurirflygningar till och från Sverige med främst C-87 Liberator, en verksamhet som skulle föreställa hemlig och skedde under namnet Operation Sonnie.
 

Den svenska regeringen gav sitt godkännade av Mustang-affären den 14 mars och kontraktet tecknades i London den 9 mars. Anledningen till "Projekt Speedy", alltså det snabba genomförandet av inköp och levererans av 46 nya P-51D (ytterligare fyra Mustanger hade tidigare nödlandat i skapligt skick i Sverige och överfördes också till flygvapnet), var styrt av Operation Rädda Danmark. Det fanns våren 1945 farhågor om att tyskarna inte skulle kapitulera i Danmark och Norge även om man gjort så i hemlandet. Tillsammans med dansk polistrupp skulle man i så fall landstiga på Själland och på Bornholm. Fast, den verkliga anledningen var nog snarare att man inte ville se att ryssarna skulle befria Danmark. Om ett sådant scenario kunde vara förestående gällde det alltså att hinna före...

Se även inlägget Metfield - den bortglömda (skandinaviska) flygbasen.

J 26 Mustang "Petter Röd Erik" finns fortfarande i flygande skick! Den dag då gamla 26009 blir till salu där borta i USA borde en mecenat träda in och återbörda denna bit fantastisk historia till Sverige. Amen. 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: KVI

Publicerad 2017-02-12 19:17:26

Toppenbloggis - Har lurat flera kollegor fr F16 att kolla denna Mustis-blogg och dina länkar.

Take Care
KVI

Postat av: Micke

Publicerad 2017-07-17 08:38:07

En stilla fundering, skrev man på kontraktet den nionde mars, fem dagar INNAN affären godkändes?

Svar: Japp. Formalia :)
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela