Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Att EGA en hund

Publicerad 2017-08-26 13:10:00 i Propulärkultur,


SE-EGA fotograferad i samband med leverans - Rearsby maj 1963.

Det är väl inte klart om anledningen till flygplantypens namn var att "overall champion"-priset tilldelades en airdalehund vid en hundutställning i början av 1961. Hur som helst härmed, är det emellertid säkert att en av de fyra platserna i A109 Airdale upptogs av en airdalehund, när flygplanet flögs till Baginton flygfältet för att göra sin debut för allmän publik vid Schackleton Aviation Weekend i april 1961.

Så inleds texten om Beagle Airdale i Kenneth Munsons Flygplan i färg 4 - Privatflygplan, översatt av Sven-Erik "Neje" Everstål. Beagle A109 Airedale var en utveckling från Auster som då nybildade Beagle Aircraft Ltd lanserade i början av 60-talet. Egentligen en rätt hopplös uppgift, då de amerikanska massproducerade typerna Cessna 172 och Piper PA-28 Cherokee var helt överlägsna i det mesta. Tillverkningen av Airdale avslutades redan 1964 och bara 43 stycken kom att rullas ut från produktionsanläggningen i Rearsby.

SE-EGA på Bromma den 13 september 1964, fotograferad av Curt Sandberg.

Beagle företräddes här i landet av Sverigeflyg, ett företag som har varit uppe på bloggtapeten i flera gånger. Se till exempel inläggen om Sverigeflygs trea och 1964 - Sverigeflyg säljer B206 samt Flygbesprutning inom jordbruket och skogsnäringen. Från Bulldog-affären - 1:

Den svenska agenturen för Beagle hade 1963 tilldelats Sverigeflyg AB och man kom att importera ett antal Beagle-Auster. Sverigeflyg kom dock att gå i konkurs 1967.


Under 1968 började det hända saker igen, detta säkerligen styrt av den kommande upphandlingen av ett nytt skol/artilleriflygplan. På våren tog Svensk Flygtjänst kontakt med Beagle och tidigt i april inkom en offert från Beagle till FMV - förmedlad av Svensk Flygtjänst.

 
SE-EGA är till dags dato den enda Airdale som funnits på svenskt register. Flygplanet havererade redan sommaren 1965 och EGA kom att säljas tillbaka till England där maskinen återuppstod som G-AVKP i april 1967. Enligt G-info så har G-AVKP inte varit luftvärdig sedan 2003.

För cirka 20 år sedan lär en dansk Airdale köpts av en svensk privatperson, men än så länge har maskinen - mig veterligen - inte dykt upp, vare sig på civilregistret eller i något byggtillstånd hos EAA Sverige.

Nedanstående notis var införd i Teknikens Värld 1963. Se även denna annons från 1961.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela