Att EGA en hund
SE-EGA fotograferad i samband med leverans - Rearsby maj 1963.
Det är väl inte klart om anledningen till flygplantypens namn var att "overall champion"-priset tilldelades en airdalehund vid en hundutställning i början av 1961. Hur som helst härmed, är det emellertid säkert att en av de fyra platserna i A109 Airdale upptogs av en airdalehund, när flygplanet flögs till Baginton flygfältet för att göra sin debut för allmän publik vid Schackleton Aviation Weekend i april 1961.
Så inleds texten om Beagle Airdale i Kenneth Munsons Flygplan i färg 4 - Privatflygplan, översatt av Sven-Erik "Neje" Everstål. Beagle A109 Airedale var en utveckling från Auster som då nybildade Beagle Aircraft Ltd lanserade i början av 60-talet. Egentligen en rätt hopplös uppgift, då de amerikanska massproducerade typerna Cessna 172 och Piper PA-28 Cherokee var helt överlägsna i det mesta. Tillverkningen av Airdale avslutades redan 1964 och bara 43 stycken kom att rullas ut från produktionsanläggningen i Rearsby.
SE-EGA på Bromma den 13 september 1964, fotograferad av Curt Sandberg.
Beagle företräddes här i landet av Sverigeflyg, ett företag som har varit uppe på bloggtapeten i flera gånger. Se till exempel inläggen om Sverigeflygs trea och 1964 - Sverigeflyg säljer B206 samt Flygbesprutning inom jordbruket och skogsnäringen. Från Bulldog-affären - 1:
Den svenska agenturen för Beagle hade 1963 tilldelats Sverigeflyg AB och man kom att importera ett antal Beagle-Auster. Sverigeflyg kom dock att gå i konkurs 1967.
SE-EGA är till dags dato den enda Airdale som funnits på svenskt register. Flygplanet havererade redan sommaren 1965 och EGA kom att säljas tillbaka till England där maskinen återuppstod som G-AVKP i april 1967. Enligt G-info så har G-AVKP inte varit luftvärdig sedan 2003.
För cirka 20 år sedan lär en dansk Airdale köpts av en svensk privatperson, men än så länge har maskinen - mig veterligen - inte dykt upp, vare sig på civilregistret eller i något byggtillstånd hos EAA Sverige.
Nedanstående notis var införd i Teknikens Värld 1963. Se även denna annons från 1961.
Beagle företräddes här i landet av Sverigeflyg, ett företag som har varit uppe på bloggtapeten i flera gånger. Se till exempel inläggen om Sverigeflygs trea och 1964 - Sverigeflyg säljer B206 samt Flygbesprutning inom jordbruket och skogsnäringen. Från Bulldog-affären - 1:
Den svenska agenturen för Beagle hade 1963 tilldelats Sverigeflyg AB och man kom att importera ett antal Beagle-Auster. Sverigeflyg kom dock att gå i konkurs 1967.
Under 1968 började det hända saker igen, detta säkerligen styrt av den kommande upphandlingen av ett nytt skol/artilleriflygplan. På våren tog Svensk Flygtjänst kontakt med Beagle och tidigt i april inkom en offert från Beagle till FMV - förmedlad av Svensk Flygtjänst.
SE-EGA är till dags dato den enda Airdale som funnits på svenskt register. Flygplanet havererade redan sommaren 1965 och EGA kom att säljas tillbaka till England där maskinen återuppstod som G-AVKP i april 1967. Enligt G-info så har G-AVKP inte varit luftvärdig sedan 2003.
För cirka 20 år sedan lär en dansk Airdale köpts av en svensk privatperson, men än så länge har maskinen - mig veterligen - inte dykt upp, vare sig på civilregistret eller i något byggtillstånd hos EAA Sverige.
Nedanstående notis var införd i Teknikens Värld 1963. Se även denna annons från 1961.