Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Otto Ballin säljer Mooney 1962 - 2

Publicerad 2016-03-28 12:45:00 i Mooney, Propulärkultur,


Annonsen Otto Ballin säljer Mooney 1962 fick mig att kolla upp de flygplan som företaget importerade - här är bilder på två av dem. Av allt att döma var Otto Ballin AB märkets första Sverigeagent. Jag vet inte så mycket om företaget, men det verkar ursprungligen varit verksamt i jordbrukssektorn (?). Otto Ballin (utan AB) var för övrigt en dansk biokemiker.

Det bör ha handlat om tre stycken flygplan som hittade till Sverige via Otto Ballin AB. Den första var Mooney M20B Mark 21 SE-CMU i slutet av 1961. En bit in på nästkommande år såldes maskinen till Linköpings flygklubb och bilden ovan är tagen klubbhuset på Saabfältet (Bild: Linköpings Flygklubb).

Under några år därefter ägdes maskinen av Karl Vondrus och var baserad i Hultsfred (se kommentarerna här). Han omkom i ett haveri med ett annat flygplan i Grekland i mitten av 70-talet och SE-CMU hamnade hos Bromölla Aviation Society på Rinkaby. Denna bild tog Kenneth Göransson där 1976...
 

 
Det slutliga ödet för SE-CMU är inte riktigt känt, åtminstone inte för mig. Luftvärdigheten utgick 1981 utan att förnyas. Någon som vet mer vad som hände med denna, Sveriges första Mooney?


Den 3 juli 1962 ferryflögs den nya Mooney M20C Mark 21 SE-EDK över Atlanten. Flygplanet hade interimsregistrats av Otto Ballin AB redan i maj och vid framkomsten till Sverige övertogs det av West Aero AB i Ljungskile. SE-EDK infördes formellt på registret i oktober, antagligen beroende på att vidare försäljning då var aktuellt. Månaden därpå avregistrerades flygplanet som sålt till Danmark, där det mig veterligen fortfarande flyger som OY-EAY.
 
SE-EDK på Ölanda 1962. Bilden är tagen av Lars Björkroth och har kommit till mig via Matsen.
 
Otto Ballin AB verkar alltså haft ett nära samarbete med kunden West Aero AB i Ljungskile. Var det rentav så att det handlar om samma aktörer? I början av 1963 bytte West Aero postadress till Helsingborg och en ny M20C Mark 21 togs hem från USA, SE-EDL.

Tyvärr kom SE-EDL att haverera tragiskt den 10 oktober 1963. Följande står att läsa på sidan 88 i boken Flyghistoria i Halmstad:

Bo Gulve var en mycket aktiv motorflygare. Han hade hyrt en Mooney från West Aero i Helsingborg. Gulve hade hämtat flygplanet i Malmö och först flugit till Halmstad för att där hämta tre bekanta från Småland. Från Halmstadhade de sedan flugit till en mässa i Milano. Vid återresan var det mycket dåligt väder med marknära moln och dålig sikt i Hamburgområdet.

Flygplanet hade kolliderat med trädtopparna i en skog intill motorvägen mellan Bremen och Hamburg. Samtliga fyra ombord omkom.
 
Frågan är om inte denna händelse tog knäcken på agenturen den gången..?

Mooney har haft flera olika representanter i landet genom åren. I kronologisk ordning kan man räkna upp följande: Otto Ballin AB, Ostermans Aero AB, ASA - Aviation Sales Agency, Nordic Aviation AB, Dane Swede Aviation AB och Andersson Aircraft AB. Kanske har missat någon, bilden är inte helt glasklar.

Man måste ändå påstå att det är rätt imponerande utveckling som skett av M20 genom åren, och det i grunden alltså på samma typcerifikat. För någon månad sedan lanserade Mooney de nya modellerna M20U Ovation och M20V Acclaim Ultra, något som jag hoppas kunna återkomma till. Men så länge går det bra att gå tillbaka till "tidernas Mooney-begynnelse" och läsa detta inlägget.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela