Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Lite mer apropå Malmö Flygklubb (och West Air)

Publicerad 2016-01-25 20:02:00 i Propulärkultur,

 
När man letar inspiration till nya blogginlägg är det lätt att försöka knyta an till något som varit på tapeten tidigare. Vid ströbläddrande i några Flygrevyn från 1991, fann jag ett par annonser rörande flygplan till salu som fanns i hangar hos Malmö Flygklubb på Sturup. Den flygklubben har ju tidigare varit ämne för ett blogginlägg.
 


Den ena manskinen var en Cessna P210N Pressurized Centurion från 1979 som sedan 1988 burit den svenska registreringen SE-KGF. Ägare var officiellt Medicinconsulterna HB i Malmö, men det hyrdes ut via Malmö Flygklubb. SE-KGF ferryflögs tillbaka över Atlanten i slutet av april 1993 efter försäljning till USA. Den blev några veckor senare N50DD och verkar sedan cirka tjugo år vara baserad i Zagreb.

 
Säljare var som synes en viss Göran Berglund. Sedermera blev han ägare av West Air. Från en artikel publicerad i Affärsvärlden förra året:

Idén att skaffa flygcertifikat fick Göran Berglund 1987 när han efter 18 år på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, där han bland annat forskat i hjärt- och kärlsjukdomar, fick en professur i Lund. Han bilpendlade mellan hemstaden och den nya arbetsplatsen.
 

På den tiden fanns ingen motorväg längs västkusten och på vintern blev det ett tidsödande och energidränerande projekt att ge sig ut på de hala vägarna och både han och hans fru tog flygcertifikat.

 
Från 1975 och tio år framåt köpte han även fastigheter i Göteborg tillsammans med en kollega. Efter att de under sent 1980-tal sålde beståndet på 20-talet fastigheter tipsade en rådgivare om att köpa flygplan. De köpte då ett befintligt fraktflygbolag, West Air Sweden, som 2011 slogs samman med Atlantic Airlines till West Atlantic.

Vilket det andra flygplanet var? Jo, en Piper PA-31P Pressurized Navajo med den amerikanska registreringen N910PS. I september 1993 inregistrerades flygplanet i Finland som OH-PHR, men redan sommaren 1997 var det slutfluget och det hamnade på en skola i Tammerfors som instruktionsobjekt.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela