Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESSB 940804

Publicerad 2016-01-26 22:00:00 i Propulärkultur, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
 
Idag tänkte jag bjuda på lite bilder tagna när "Bromma var Bromma", det vill säga innan Swedavia kommit till och ville stöpa om flygplatsen till Arlandas fjärde bana mitt inne i Stockholm. Sommaren 1994 samsades allmänflyg och trafikflyg alldeles utmärkt på Bromma (ESSB). Och varför skulle man inte göra det? Så hade det ju varit allt sedan invigningen 1936. Uppskattningsvis fanns cirka 130 allmänflygplan baserade på Bromma i början av 90-talet och Stockholm hade även Barkarby och Tullinge att tillgå - totalt fanns det cirka 270-300 flygplan baserade på dessa flygplatser. Jämför med hur läget är nu.

I slutet av maj fyller Bromma flygplats 80 år och här finns lite historik att tillgå. En sak är säker; man kan inte tacka Swedavia för att flygplatsen blivit så gammal. Nej, man kan faktiskt tacka allmänflyget! Det var den genre av flyg som räddade Bromma från nedläggning när Linjeflyg flyttat ut 1983. Detta faktum är bra att ha klart för sig när Swedavia nu snart får för sig att fira ett 80-årsjubileum...

 
Det var en torsdagseftermiddag i början av augusti, minns att det var rätt varmt. På bilderna ser vi både baserade och gästande flygplan på Bromma. Jag hade kunna fotografera åtskilligt fler, men på den den tiden - innan digitalkameran - höll man igen.
 
Känner du igen någon av dessa flygmaskiner?  Har du kanske ett speciellt minne där någon av dem figurerat? Dela gärna med dig - skriv en kommentar!

Förresten - av de svenskregistrerade maskinerna på bilderna; hur många tror ni idag finns kvar i landet och är i flygande skick?
 




Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Sven

Publicerad 2016-01-26 22:18:27

GMD flyger fortfarande hos Stockholms Flygklubb: http://www.stockholmsflygklubb.se/flygplan/segmd

SE-ETT fanns det en del spökhistorier kring i SFK när jag flög där, men jag tror att det finns andra – som var närvarande när det begav sig – som är bättre skickade att berätta om det.

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2016-01-27 07:51:42

"Ettan" var ju en seg rackare. Det tog två totalhaverier att taga den av daga! Jag roade mig en gång när jag satt klubbvakt hos SFK att titta i de gamla loggböckerna från 60 och 70-talet för den och hittade en del kända namn som Lasse Lönndahl, Sven Lindahl och Carli Tornehave. Den senare tycks ha flugit den en hel del!

Postat av: Tobias

Publicerad 2016-01-27 11:33:07

Jag var baserad på Barkarby på den tiden och har sett flera av maskinerna i varvet där. GMD var det någon som kallade för Gustav Martin Dålig då den var lite seg och hade en del snags. En sommardag noterade jag att IPI flöt ut för landning och satte sig på en bra bit över fem meters höjd, tåligt huvudställ på C172...
Trist med Brommas "utveckling", men jag saknar verkligen Barkarby.

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2016-01-27 17:59:31

GYB kommer jag ihåg från det att den var fabriksny, den gjorde god tjänst i Linköpings FK under et antal år. Jag har både skruvat på den samt gjort delar av min grundutbildning i den.

Postat av: Viggen

Publicerad 2016-01-27 19:03:20

Bloggen har ju skrivit en del om turerna kring
Bromma flygplats. När man har läst allt det och
sedan läser detta: http://norrteljetidning.se/debatt/1.3492936-landstinget-struntar-i-lagen
så känns politikernas agerande igen från
hanterandet av Bromma även om det är landstinget
som är ansvariga i det här fallet.

Postat av: Tony

Publicerad 2016-01-28 12:56:07

När jag tog flygcert 1969 hos Avionics/Grafair var det i SE-EHW och SE-EAS. Ek nav flög ESKC-ESSA-ESSB där det rådde en ovanlig varmuppvind från betongbanan vid landning vilket medförde en kraftig trepunktslandning men det klarade ju en C172 galant. Jag var ju mest van med gäsbanona på ESKC (Sundbro) och lan dade med i princip full klaff.
Trtevligt att se SE-EHW med ytterligare en annan färgkombunation med blått inslag mot det röda - före dess hade den ju ett olivgrönt inslag.

Postat av: F

Publicerad 2016-01-28 17:49:47

Kul att läsa era kommentarer! Fler välkomnas :)

Apropå det Tony skriver kan det vara lite kul att meddela att bloggistens far, Bengan, gick EK med SE-EHW den 7 maj 1966 på Axamo. På den tiden användes denna Cessna 172 av Syd-Aero: http://lae.blogg.se/2009/april/syd-aero-1.html

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela