ESSB 940804
Idag tänkte jag bjuda på lite bilder tagna när "Bromma var Bromma", det vill säga innan Swedavia kommit till och ville stöpa om flygplatsen till Arlandas fjärde bana mitt inne i Stockholm. Sommaren 1994 samsades allmänflyg och trafikflyg alldeles utmärkt på Bromma (ESSB). Och varför skulle man inte göra det? Så hade det ju varit allt sedan invigningen 1936. Uppskattningsvis fanns cirka 130 allmänflygplan baserade på Bromma i början av 90-talet och Stockholm hade även Barkarby och Tullinge att tillgå - totalt fanns det cirka 270-300 flygplan baserade på dessa flygplatser. Jämför med hur läget är nu.
I slutet av maj fyller Bromma flygplats 80 år och här finns lite historik att tillgå. En sak är säker; man kan inte tacka Swedavia för att flygplatsen blivit så gammal. Nej, man kan faktiskt tacka allmänflyget! Det var den genre av flyg som räddade Bromma från nedläggning när Linjeflyg flyttat ut 1983. Detta faktum är bra att ha klart för sig när Swedavia nu snart får för sig att fira ett 80-årsjubileum...
Det var en torsdagseftermiddag i början av augusti, minns att det var rätt varmt. På bilderna ser vi både baserade och gästande flygplan på Bromma. Jag hade kunna fotografera åtskilligt fler, men på den den tiden - innan digitalkameran - höll man igen.
Känner du igen någon av dessa flygmaskiner? Har du kanske ett speciellt minne där någon av dem figurerat? Dela gärna med dig - skriv en kommentar!
Förresten - av de svenskregistrerade maskinerna på bilderna; hur många tror ni idag finns kvar i landet och är i flygande skick?