Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Snobben gör comeback? - 4

Publicerad 2015-03-02 16:16:00 i Allmänt, Propulärkultur,



North American NA-77 Texan SE-CHP i sitt nuvarande utseende, fotograferad av Mats Averkvist på flygplanets hemmabas Hässlö 2013. Även nedan bild på Snobben är tagen av Matsen. 

Inlägget Snobben gör comeback? - 3, där det berättades att denna ikon i flyg-Sverige nu är till salu och därmed löper stor risk att lämna landet, har väckt en del uppmärksamhet. Så hur gör vi för att rädda kvar flygplanet i Sverige? Som sagt tidigare så har jag en tanke där man bildar en förening runt maskinen. Låt oss förslagsvis kalla oss Snoopys Vänner med visionen att med tiden bli Svensk Flygtjänst Heritage Flight. Vad har ni för tankar och reaktioner rörande detta? Vilka är intresserade att delta i ett dylikt projekt? Bekänn färg nu. Har du som jag en förkärlek för gula flygplan enligt gammal klassisk svensk tradition? Hör av dig! Använd kommentarsfältet nedan (Du kan vara anonym om du så vill, din emailadress är endast synlig för mig såsom blogginnehavare.).

SE-CHP är en levande bit svensk flyghistoria, en viktigt del av vår flygkultur. Flygplanet förkroppsligar på sätt och vis även Björn Löwgrens mångåriga insatser för veteranflyget och warbirdsrörelsen i Sverige - jag tror banne mig att en del av hans själ sitter i flygplanet...

  
Jag har haft kontakt med nuvarande ägaren och han ser positivt på mina sonderingar - även Janne Andersson ser helst att SE-CHP stannar i Sverige.

Flygplanet tillverkades för US Army Air Force som en AT-6A med serial no. 41-16443. Hittade för övrigt en notering att maskinen var involverad i ett mindre tillbud vid Galveston Air Base den 7 februari 1943. Det tillhörde då 75 BFTS med hemmabas Ellington Field i Texas. Fast det finns lite osäkerhet om flygplanet gamla identiteter, det är bäst att påpeka. Efter ha burit den amerikanska civila registreringen NC66072 såldes det - som del i en större upphandling av samma flygplantyp i USA - till Sverige. Här blir det lättare att härleda: Flygplanet godkändes som Sk 16B nummer 16269 den 23 mars 1953 och tilldelades F 15 i Söderhamn och fick koden 269 på fenan. Den 12 december 1957 avfördes 16269 ur Flygvapnet och registrerades därefter civilt som SE-CHP den 7 oktober 1958 på Svensk Flygtjänst AB.
Företaget behöll SE-CHP i nästan tio års tid innan Olle Åhnstrand tog över och 1970 såldes maskinen vidare till Björn Löwgren. Efter det att Björn gick bort sommaren 2011 köpte Janne Andersson SE-CHP. Han lät flygplanet genomgå en uppfräschning - se Peter Lianders blogginlägg Snoopy är tillbaka

Nedanstående bild är tagen i mitten av 60-talet framför Svensk Flygtjänsts hangar på Bromma. Det var innan SE-CHP såldes till Olle Åhnstrand och fick Snobben på fenan.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Benjamin Hedlund

Publicerad 2015-03-02 16:59:33

Jag önskar hjälpa till på något sätt. Är en stor vän av både Svensk Flygtjänst och Sk 16. Har tidigare erfarenhet av att starta vänföreningar osv men svårigheten här är att samla ihop medel för köp av planet. Vanligt upplägg torde vara planet i stiftelse och vänförening/stödförening separat.
Vänligen
Benjamin Hedlund

Postat av: Benjamin Hedlund

Publicerad 2015-03-02 17:10:56

Kan tillägga att starta en vänförening går rätt fort, syftet kan mycket väl vara att samla in pengar för att därefter....men frågan här är om det på något sätt går att ordna finansiering genom körningar etc?

Postat av: CHB

Publicerad 2015-03-02 18:06:41

Intresserad! Maila mig för mer info!

Postat av: KVI

Publicerad 2015-03-02 20:27:07

Intresserad!

Postat av: Danny K

Publicerad 2015-03-02 21:08:30

Självklart!

Postat av: olof lindelöf

Publicerad 2015-03-02 21:36:01

hej på dej ,
som du förstår så har jag ett varmt hjärta för HP efterson jag under 25 år regelbundet flugit henne. Men ännu mera eftersom jag en gång skolat för A-cert med olle Åhnstrand på teknis i slutet av 80-talet . SÅ jag är så att säga INTRESSERAD!!

Postat av: olle lindelöf

Publicerad 2015-03-02 21:37:27

hoppsan
ska naturligtvis vara slutet av 60-talet
olle

Postat av: Mats Eskilsson

Publicerad 2015-03-02 22:33:57

Klart intreserad, kan säker ordna eventflygningar.

Postat av: ITor

Publicerad 2015-03-02 23:14:32

Intresserad och önskar mer info!

Postat av: Matte

Publicerad 2015-03-02 23:40:20

Intresserad

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2015-03-03 09:12:55

Är intresserad, men kan väl inte bidra med annat än moraliskt stöd och glada tillrop...

Postat av: Peter

Publicerad 2015-03-03 10:32:05

Ja LAE, en del av Björns själ sitter någonstans i flygplanet. Lösningen stiftelse/vänförening låter bra, i synnerhet om man kan ordna eventflygningar.

Postat av: Pelle Erixon

Publicerad 2015-03-03 10:41:08

Now we´re talking - Svensk Flygtjänst Heritage Flight borde ju då bli med nån av de kvarvarande Skyraiders samt med Firefly tillbakadeponerad från Danmark.
Mycket möjligt gult buller på flygdagarna ;-)

Vad månne det finnas för möjlighet att ordna fram sponsring från Flygtjänsts nuvarande existens ?

Postat av: Richard Evers

Publicerad 2015-03-03 13:12:37

Det har framförts ideer om ett "Målflygsmuseum" på Skavsta. CHP låter som en tänkbar kandidat. Och museer behöver ju inte vara tysta och dammiga...

Postat av: tommy

Publicerad 2015-03-03 16:06:28

coolt plan

Postat av: F

Publicerad 2015-03-04 09:40:06

Kul att ni visar ert intresse! Det märks att mina tankar runt "Snoopys Vänner" har fått en del spridning, vilket är glädjande. Kan jag bidra via bloggen till att likasinnade hittar varandra, känns detta jättebra. Nu har jag sått in lite frön här och var, förutom att göra mina läsare uppmärksammade på vad som är på gång. Spontant tycker jag att flygplanet borde ägas av 1-3 personer som får hjälp med drift och PR av en vänförening - ett "Snoopys Vänner". Hur pass organiserat detta ska vara...ja, det beror ju lite på. Ett är säkert, det finns mer att dryfta i detta ämne! Bli inte förvånade om det lider dyker upp ett email hos er som anmält intresse :)

Postat av: Felix Jansson

Publicerad 2015-03-04 12:27:57

Kan jag på något sätt hjälpa till så gör jag gärna det!

Postat av: MT

Publicerad 2015-03-05 10:15:21

Mycket intresserad!
Kan även bidra med en historiskt passande gratis hangarplats.

Svar: Intressant! Var finns hangarplatsen?
Lazerjesus

Postat av: MT

Publicerad 2015-03-07 12:34:32

Inget jag ännu kan lova eller ta här. Men maila mig gärna.

Postat av: ML

Publicerad 2015-03-11 18:51:36

Intresserad att vara en av de tre...

Postat av: F

Publicerad 2015-03-18 11:35:10

Igår skickade jag ut ett mail till de som angivit sina emailadresser vid intresseanmälan/kommentar.

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-08-08 21:42:46

enligt info är CHP nu såld till Holland.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela