Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bästa inläggen 2015

Publicerad 2015-12-20 18:00:00 i Allmänt,

 
Så var det dags igen att skriva detta inlägg som brukligt är, så här några dagar innan jul, där jag summerar bloggåret och blandar med lite tankar och funderingar. Det är alltid lite svårt i början - vad ska jag hitta på?

Jag ställer frågan är det kul att blogga? Tja, det är inte samma sak som det var för tio år sedan. Och det kändes helt klart enklare för cirka sju-åtta år sedan då jag kände att jag hittat formen, etablerat bloggen och fått en läsekrets. Det var kanske då som bloggen var som bäst? Eller? Eller beror detta på hur jag var som människa jämfört med hur jag är nu? För nog är det allt på det viset; vissa saker speglar sig i det man "producerar" på ett eller annat sätt, men inte alltid uppenbart.

Sedan är det även andra saker som styr. Lae - inte bara en stad på Nya Guinea flyttar mer och mer ut på sin andra plattform, det vill säga facebook. Det är uppenbart att folk helt enkelt inte orkar att läsa texter i den utsträckning man gjorde bara för några år sedan - "fjuttifieringstrenden" fortsätter med andra ord. Det märks i responsen och det får i sin tur betydelse i var man sedan "lägger krutet". Man kan undra på ett par år sikt om jag anser att det då är lönt att ha denna bloggen?

Sedan finns det faktum att jag har hållit på med detta i över tio år, vilket jag berättade om för ett par månader sedan. Det här är med andra ord en stor del av en, det går inte att komma ifrån.

Många saker inom flygsfären intresserar mig, allra helst med historiska förtecken. Men jag kan också fråga mig vad som intresserar mig allt mindre i samma sfär. Det är rätt lätt att svara på: Modernt trafikflyg...och ju större desto mindre själ och hjärta. Kanske är det så på grund av den uppkomna situationen i Sverige med Swedavia som en stor anledning till systemhaveriet inom svenskt flyg?

Gebitet flyg är inte på samma sätt som förr "en enhet", en sfär. Istället för att inse hur det hela är uppbyggt, den ena pusselbiten är en förutsättning för en nästa, så ska trafikflyg bara uppstå av sig självt. Att allmänflyg faktiskt är en förutsättning för övriga genre inom flygsfären inser inte de som borde veta detta, veta bättre - ja, det till och med så att det ignoreras. Detta mycket tack vare det samhälle som numera allt mer utlämnas till olika former av lobbyism; av före detta byråkrater som hamnat i nystartade statliga bolag som enögt läser sitt uppdrag, av nybakade karriärsjurister som sitter av ett år eller två i Norrköping, för att sedan gå vidare nästa jobb, men under denna tid handlagt både ena och det andra utan att ha en grundläggande förståelse av vad flyg är. Och som grädde på moset; en "branschorganisation" - Svenskt Flyg - som inte är vad den heter. Inte svårt at inse att resultatet blir ett systemhaveri...

Det här gör mig förbannad och är en av drivkrafterna som gör att jag fortsätter att blogga. Tänk om man kunde få vara lite positiv istället..? Jag försöker att hitta dessa guldkorn också och det mest framträdande det gånga året var expedition Cape to Cape.

Följande inlägg har jag plockat fram som mina egna "fristående" favoriter under 2015. Det var faktiskt lite svårare denna gång att få ihop en personlig topp-tio - det fanns nästan det dubbla antalet vid den första genomgången, but here goes...

Om Emilio och Dubbel-Olle

Svensk Vampire med mystisk historia i Finland
 
Svenska Vampar i Dominikanska Republiken

Med "Det flygande skägget" t o r till England 1932

Hört i Almedalen

En Lake i Atlanten

Vad gjorde en Iljusjin Il-28 på Bulltofta en natt 1968?

Svensk Flygtjänsts tilltänkta Stratoliners

Kung Filip Blå kan ingen slå

Metfield - den bortglömda (skandinaviska) flygbasen

Som brukligt är ställer vi oss frågan en hur pass dominerande flyginläggen var på 2015-års lista? Jo, i år var inget av de tio inläggen flygrelaterade (och tre av dem var relaterade till Finland!). Detta kan jämföras med att 2008 var de fem, 2009 var de sju, 2010 var det nio stycken, 2011 var de sju stycken, 2012 var de åtta stycken, 2013 var de sju stycken och 2014 var de nio. Tja, vad ska man säga? Talar väl för sig själv?

Totalt har från bloggstarten i oktober 2005 publicerats 3455 stycken inlägg.

Nu ställer jag frågan till Er läsarare -  vilket inlägg var din favorit på lae.blogg.se under 2015?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Tony

Publicerad 2015-12-20 19:02:13

Håller fullständigt med dig i dina tankar om att blogga.
Jag tycker det är synd att allt håller på att snuttifieras, att de som hade bra bloggar för ett antal år sedan nu lagt ned.
Facebook och Instagram blir aldrig som en blogg man gick in på och kollade runt.
I ett status/vänflöde på FB blir det aldrig samma känsla som en blogg.
I mitt fall blir aldrig FB ett alternativ till en blogg när den var som bäst.
Om jag lägger in en bild på Instagram får jag "gilla" från när och fjärran och direkt några kommentarer. Lägger jag in samma bild på en blogg händer inget!
Så visst blir det så att feedbacken driver och därför känns Instagram roligare, lite som en blogg var för ett antal år sedan.
Det är i vart fall kul och imponerande att du fortfarande håller på med bloggen. Starkt jobbat!

God Jul!

Svar: Tack...och tack detsamma, Tony! Bara detta att du tar dig tid och lägga din kommentar här, istället för på FB - även det är ovanligt numera.
Lazerjesus

Postat av: Kenneth G

Publicerad 2015-12-20 21:15:56

Jag vill hålla med Tony, dina blogginlägg är som balsam för själen. Har inte läst alla inlägg, men försöker ändå hålla koll på vad du har författat.

Har själv fastnat i fb, vilket också gjort att jag inte kommit igång med min blogg https://aeronavium.wordpress.com/, som jag inte avslutat, utan bara tagit en paus ifrån, fyra år nu. Du var en inspiration att starta en egen blogg, men av olika anledningar har jag ännu inte fått ändan ur ...... att komma tillbaka. Men en vacker dag så......

Av de uppräknade inlägget under året vill jag hålla "Om Emilio och Dubbel-Olle" som favorit

Postat av: Viggen

Publicerad 2015-12-20 21:45:55

Facebook? Det är väl inget att ha? Jag läser så gott
som samtliga av dina blogginlägg. Vissa mer noggrant
än andra. Dock så skriver jag väldigt sällan en
kommentar.

Facebook har jag inte och tänker inte skaffa det
heller så min del får du helst prioritera blogg över FB.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-12-20 22:11:09

Läser alla dina blogginlägg! Men bäst i år var nog de om Vampiren som hamnat på stolpe vid den nedlagda servicestationen i Finland. Fortsätt blogga för flygsverige behöver dig! God Jul!

Postat av: Matte

Publicerad 2015-12-20 23:19:52

hej, har du någon koll på hur det går med Catalinan http://waterbomber.blogg.se

Postat av: Peter

Publicerad 2015-12-20 23:41:46

Glöm FB och gå vidare med bloggen. Läser ofta men brukar inte kommentera, får väl börja med det för att stötta. Vad betyder ett gilla på FB? Min favorit är serien om Säve. Har inte hittat den nivån av kvalificerad rapportering nån annanstans. Göteborgs posten borde skämmas!

Postat av: Matsen

Publicerad 2015-12-21 12:18:29

>hej, har du någon koll på hur det går med Catalinan >http://waterbomber.blogg.se

Ser ut som vattenbombar-Catalinan blir såld till Amerikat...

Postat av: gbg

Publicerad 2015-12-21 14:26:48

Min favorit är alla inlägg som granskar Swedavia och i synnerhet hanteringen av Säve flygplats. Var ett tag sedan man hörde något nytt om Säve dock, verkar som att affären med Serneke drar ut på tiden.

Postat av: Steff

Publicerad 2015-12-21 16:04:19

Jag läser i stort sett allt du skriver i bloggen, men är synnerligen kall när det gäller Facebook i allmänhet. Vill nog gärna att du fortsätter här. Kan inte plocka ut någon speciell inläggsfavorit, men de du själv listar tillhör även mina mest uppskattade läsningar. Gott nytt!

Postat av: Johan

Publicerad 2015-12-21 16:51:37

Inlägget om Vampiren i Finland var helt klart intressant. Även slutfasen av Mustangen i Vännäs, visserligen "bara" en nyhetsrapportering.

Håller med föregående kommentarer om att inte gå över till FB. Har själv inte FB och om man ska se trender så är FB påväg utför. Samt att dina inlägg inte kommer till sin fulla rätt på FB.

Postat av: ©

Publicerad 2015-12-21 23:56:18

Många fantastiska och underhållande inlägg under året men bäst är nog i alla fall Bromma-serien.
Gör som jag och vägra FB, mycket trevligare att läsa en blogg!
God Jul!

Postat av: jan häggström

Publicerad 2015-12-22 14:55:35

hej
gillar artikeln om siebel ,de va jag ville bli flygmek men blev programmerare, kjell janson flygtjänst , åkte mycke skyraider me målvinschen o egge lönn , bam de va vi som hade kul på skå när vi va 12-15 ,kjelle jobbade me siebeln va de flygtjänst som opererade o servade dom ?? du med din outsinliga kunnskapsbas kanske vet.

god jul janne

Svar: God jul tillbaka!
Tack för feedback.....men jag har inte skrivit något inlägg på bloggen om Siebel? Har delat några bilder på facebooksidan, men - som sagt - inte på bloggen :) Och jo, det kan tänkas att Svenska Flygverkstäderna hade hand om underhållet.
Lazerjesus

Postat av: jan häggström

Publicerad 2015-12-22 16:11:15

hej igen
de vore ju jättekul att kunna prata me dej fyller snart 71 har väl en massa flygminnen ännu,, bla me tanke på se-aun, tekniska högskolans flygklubb hade åtminst en 91a, dåtidens skämst "har du sett hur sidorodret har slagit sig"
vittne till åsa-nisse flyger i luften me jesper hyden osv

du får gärna mitt telnr 0764-266781

ha de

Postat av: Anders Börjeson

Publicerad 2015-12-22 17:58:31

Hej! Jag läser ofta din blogg och det ger mig mycket som jag sätter värde på. Försvinner du till Facebook så är det good-bye, för där tittar jag aldrig. Det skulle vara en beklaglig förlust om du upphör med bloggen, så jag hoppas att du kämpar vidare med den.
God Jul och Gott Nytt År!
/Anders Börjeson

Postat av: Michael

Publicerad 2015-12-25 15:40:03

När RSS läsaren uppdaterad med ett av dina blogginlägg vet jag att det kommer en stunds välskriven och djuplodande läsning. Under året har jag särskilt uppskattat vampiren, stratolinern, säve&bromma samt bilder på Svenska maskiner. Facebook är skit och fördummande, dessutom på väg att blir en köp och sälj site... Öka insatsen här och jobba mer med annonsering. En like och Facebook är ungefär för skapandet vad swedavia är för flyget... Gott nytt och tack för all fantastisk läsning!

Postat av: Birger Jerlehag

Publicerad 2015-12-27 19:55:56

Käre bloggist ;-)
Du har en stående flik i min webbläsare och jag kollar den varje dag för det du skriver har högt läsvärde. Där finns både fakta, intressant historik, musikaliska tillbakablickar samt personlig patos för flygsveriges framtid.
Jag har svårt att utse något inlägg som årets bästa. Du kanske ska göra en Oscar och införa katerorier vilket skulle underlätta. åtminstone för mig.

Jag önskar dig ett synnerligen Gott nytt år där jag hoppas få stort nöje av dina kommande alster.

/Birger

Postat av: F

Publicerad 2015-12-28 22:17:20

Måste tacka er som tagit er tid att skriva en kommentar - det värmer ett gammalt Laehjärta! Tack!

Postat av: Tolkis

Publicerad 2015-12-31 14:34:59

Hej

Håll i Fredric! Bästa bloggen vi har, och den är mycket värdefull ur ett flyghistoriskt perspektiv, du väver ju samman en massa lösa trådar till läsvärda inlägg.
Emilio och Dubbel Olle är mitt val tätt följt av Frankels filmer.
/L

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela