Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Tiger Moth SE-BYL

Publicerad 2015-04-12 21:36:00 i Tiger Moth...och Moth,



Dessa bilder på de Havilland DH.82a Tiger Moth SE-BYL fick jag från ägaren Kenneth Öhrn igår. Vi ser här projektet svänga in på långfinal i verkstaden en bit utanför Säter i Dalarna. Kenneth hade ju oturen att kvadda BYLen vid landning på hemmastråket i september 1997, så återuppbyggnaden har tagit några år. Under tiden har han flugit med en annan Tiger Moth (SE-AMG, som han sålde vidare för några år sedan) och en Boeing Stearman (SE-BOZ).

För ett tag sedan genomfördes motorkörning, och det större jobb som står närmast på programmet är dukning av vingarna...
 


SE-BYL tillverkades av ASJA i Linköping 1937 som en av de Sk 11A som licensbyggdes för svenska flygvapnet. Från min kronologi om Moth i Sverige:

1937, 9 januari: De tre första Sk 11A i den tredje och sista delserien beställd hos ASJA godkänns av flygvapnet. Denna leveransomgång innefattar tio flygplan och dessa kommer fram till juni levereras till F 5 Ljungbyhed. Dessa har tillverkningsnummer ASJA 66 till 75 och får i fallande ordning flygvapennummer (FV-nr) 509, 510, 546-50, 553, 589 och 590. Totalt hade då 36 Tiger Moth levererats till flygvapnet, 23 av dem licenstillverkade i Sverige.

Just denna Tiger Moth fick FV-nr 553 och kom att användas av kronologisk ordning av förbanden F 5, F 2, F 5 och F 10. Maskinen gjorde tjänst i Flygvapnet till början av 50-talet. Till kronologin igen:

1952, 28 januari: Tre av flygvapnets fem kvarvarande Tiger Moth avskrivs såsom "överförda till KSAK". Det rör sig om Sk 11A nummer 515, 550 och 553. 550 blir reservdelar på Ålleberg (delar till SE-AMG) medan 515 och 553 blir SE-BYM respektive SE-BYL följande år.

Av allt att döma kom 1959 vara det sista året som SE-BYL var luftvärdig i KSAK:s regi. Flygplanet monterades ner och förvarades på Ålleberg ända fram 1983 då det såldes till två Stockholmare; Peter Billing, inte helt okänd TV-journalist och svensk Hot Rod-pionjär, och Gunnar Elmgren, även han journalist och välkänd "motorman".

Tiger Mothen kom därefter att restaureras och åter komma i luften våren 1988. Ganska snart därefter kom Billing bli ensam ägare till SE-BYL då Elmgren importerade en egen Tiger Moth, SE-AMY. Några år senare, 1993, kom dock Billing sälja flygplanet vidare till den nuvarande ägaren, alltså Kenneth Öhrn i Säter.


Man kan ju fråga sig hur många av de ASJA-tillverkade Tiger Moth som finns kvar idag? Jag tror att det handlar om tre stycken: Förutom SE-BYL har SE-AMR och SE-BYM överlevt till våra dagar - se även inlägget Tre Tiger Moth.

Förhoppningen är nu att SE-BYL flyger igen nästa sommar. Jag håller tummarna för att dessa planer ska hålla.
  

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela