Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

KYC - en trygg Chieftain

Publicerad 2014-09-18 12:30:00 i Flygföretagande, Piper,

 
Häromdagen fick jag se Jonairs Piper PA-31-350 Chieftain SE-FNE på väg norröver, hem mot Umeå. Ska vara ärlig, kunde självklart inte läsa av i skyn att det var SE-FNE - jag kollade upp det på Flightradar 24. Dessa "gamla piston-slitvargar" syns - och hörs - alltmer sällan, inte konstigt att det värmde till lite i hjärtat.

Det fanns en tid då Piper PA-31 ruled the skies of Scandinavia. Faktum är att det är inte alls så värst länge sedan. Här är ett par bilder som jag som vanligt hittade när jag letade efter något helt annat. De är tagna augusti/september 1992 - det handlar om Trygg-Flygs Piper PA-31-350 Chieftain SE-KYC (c/n 31-8052186).

Planet hade övernattat i Reykjavik som N4502V den 24 augusti under ferry till Nyköping från USA. På ovanstående bild syns Erik Trygg i uniform ta leverans av planet förmedlat av Andersson Aircraft AB (som också ska ha bildcred). Har för mig att Trygg-Flyg lite tidigare hade sålt två Chieftain, SE-GDI och SE-IDC, till det då nybildade estländska bolaget Avies.

Den 7 september 1992 registrerades maskinen på bilderna som SE-KYC med Enar Lindström AB, Skellefteå, som ägare och Trygg-Flyg, Erik Trygg AB, Nyköping, som innehavare. Dock kom SE-KYC inte bli en direkt långvarig företeelse. Dagen innan julafton 1993 överfördes ägarskapet till Trygg-Flyg och den 4 januari 1994 avregistrades SE-KYC som såld till Finland. Där flyger denna Chieftain fortfarande som OH-KYC.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela