Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

En Mustang återuppstår - 6

Publicerad 2014-03-09 22:26:00 i Allmänt, Mustang, Propulärkultur,


Man blir ju helt hänförd! Det vi ser här på bilderna, som är tagna idag, är klassat som riksexemplar av Mustang inom museisfären i Sverige. Det finns ju bara en till på museum i landet, förutom Biltemas flygande exemplar.

Det är Pär Erixon som skickat dessa bilder, konstnären (ja, jag vill kalla honom för det) som restuarerat S 26 Mustang nummer 26084 är den inte helt okände Pelle Lundberg i Vännäs. Jag bugar mig djupt, Pelle!  Det är ett fantastiskt arbete som du har utfört.

För att få historiken kring detta projekt, kolla in de tidigare inläggen En Mustang återuppstår - 1, En Mustang återuppstår - 2,  En Mustang återuppstår - 3, En Mustang återuppstår -4 och En Mustang återuppstår - 5.

Med tanke på vad Pelle Lundberg har utgått ifrån kan man inte bli annat än väldigt imponerad. 26084 havererade 1952 och blev liggande kvar på en myr i Vidsels skjutområde ända fram till 1999. Sex år senare kom vraket till Vännäs och ser numera alltså ut...så här..!

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2014-03-09 23:41:24

Fantastiskt roligt! Vilket enormt jobb att åstadkomma detta! Applåder till alla medverkande!

Postat av: Daniel S

Publicerad 2014-03-10 17:39:28

Fantastiskt, speciellt om man ser vad han har utgått ifrån! Den hade varit spännande att inspektera på närmare håll om man kommer så långt norrut igen

Postat av: Mattias

Publicerad 2014-03-10 18:39:06

Jag var och tittade på den i vintras. Den är verkligen så fin som den ser ut!!
Jag tror att planen var att leverera den i maj till F21:s museum

Postat av: Hans Rignell

Publicerad 2014-03-11 15:34:45

Detta är en helt fantastisk prestation!
Vissa människor har verkligen förmågan att skapa
med och ur sina händer - Pelle Lundberg är en av
dessa få som klarar av ett sådant här mästerverk!
Jag blir både ödmjuk och hänförd.
Konstnär är verkligen rätt benämning!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela