The Battle Of Bromma - 42
En nedläggning skulle kräva regeringsbeslut och här har Stefan Löfven än så länge avvisat miljöpartisternas krav. Problemet är bara att MP har så många olika krav på Löfven och på någon punkt kommer han bli tvungen att ge upp. I valet mellan kärnkraft, förbifart, försvar och en flygplats ligger det nog nära till hands att det blir Bromma som offras på förhandlingsbordet.
Detta vet Swedavia, Malmö Aviation/Braathens och andra mer ljusskygga aktörer. Man kan gissa att de rent utav skälver av rädsla för detta högst trovärdiga scenario om det skulle bli regeringskifte efter den 14 september. Malmö Aviations köp av ett ännu inte certifierat - påstått "tyst" - och oprövat stort jetdrivet trafikflygplan, är en satsning/vågspel som saknar motstycke i svensk flyg- och näringslivshistoria. Man kan undra vem/vilka som gav de där behövliga garantierna angående Bromma, som gjorde att Malmö Aviation vågade placera en beställning på ett tiotal Bombardier CS300/CS100 till en kostnad av 2,6 miljarder kronor?
Vilka är de ljusskygga aktörerna måntro? Tja, det ligger nära till hands att tro att till exempel PEAB och familjen Paulsson är involverade. Man har varit storintressent i Sverigeflyg - vilket såldes till Braathens Aviation för något år sedan - och man äger Ängelholms flygplats. När jag påpekade dessa sammanhang i en kommentar till en artikel i Helsingborgs Dagblad för lite sedan skedde något rätt förvånande - moderatorn tog anstöt (?) och plockade bort följande:
Vem är det som äger Ängelholms flygplats? Vem är det som sitter som VD i Sverigeflyg? Vilket företag lär få stora kontrakt på att bygga om Bromma flygplats?
Några andra ljusskygga? Det finns några välplacerade politiker med partitillhörigheten moderata samlingpartiet som dragit sitt strå till stacken - och lite till - för att hjälpa Swedavia att omvandla Bromma till en storflygplats. De låtsas att det inte vet något, men i själva verket har det varit tämligen djupt inblandade i processen...
Tidigare idag publicerade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd någon form av debattinlägg på Flygtorget. En sak känns rätt säker när man läser hennes text; hon verkar inte förstå hur flygets egna infrastruktur är uppbyggd - hela flyget, från det lilla klubb- och allmänflyget och uppåt. Därför kan man i mina ögon inte riktigt ta detta debattinlägg riktigt på allvar. Och detta är typiskt för nya moderaterna, Stockholms Handelskammare med fleras argumentation i Brommadebatten: Man gapar högt men utan att veta något om hur det civila flyget egentligen är uppbyggt och vad det har för behov för lösa olika uppgifter i samhället. Varför ens prata om detta som så viktigt när man ändå förstör förutsättningarna för svenskt flyg? Det stora flyget kan inte existera utan det lilla flyget, infrastrukturministern.
Nej, det "nya Bromma" som Swedavia nu håller på att skapa är inte vad som avsågs i avtalet. Efter att man i allmänflygkretsar uppmärksammat villaföreningar i flygplatsens grannskap om detta faktum så började Brommafrågan synliggöras. För det är faktiskt så att dessa grannar och allmän-/affärsflyget gemensamt varken eftersträvar det Bromma som antingen miljöpartiet, eller nya moderaterna, vill ha - man vill att Bromma flygplats ska drivas och utvecklas enligt de intentioner som som gällde när man skrev avtalet för sju år sedan!
Läs mer om det kryphål i avtalet som Malmö Aviation utnyttjat med Swedavias goda minne här. Allmänflyget hör hemma på Bromma. Allmänflyget är anledningen till att flygplatsen finns idag. Utan allmänflyget på Bromma - Swedavia har ju med all tydlighet slängt ut det - kan man därmed starkt ifrågasätta flygplatsens existensberättigande...