Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Arlandasamlingarna - Quo Vadis?

Publicerad 2013-01-15 15:55:00 i Allmänt, Propulärkultur,


Ödestimmen närmar sig för en stor del av vårt flyghistoriska arv - jag tänker på Arlandasamlingarna. Efter decennier av utredningar, debatter och försök att få till ett nationellt civilt luftfartsmuseum går man nu ut på upploppet (Det ska dock påpekas att det fanns en museiverksamhet under en period kallad Arlanda Aerospace Expo, men denna stiftelse likviderades 2001.). I slutet av denna månaden ska tre orter göra varsin föredragning för Trafikverkets utredare, Hans Rode. Platserna som ska tala för sig är Arlanda, Skavsta och Siljansnäs. Efter det ska Trafikverket värdera förslagen och i mars lämna ett förslag till Näringsdepartementet. Meningen är sedan att ett regeringsbeslut ska fattas innan sommaren. Läs mer om Trafikverkets utredning om ett civilt flygmuseum.

  
Man kanske frågar sig varför samlingarna inte kan vara kvar i den byggnad som uppfördes för detta ändamål för cirka 30 år sedan? Egentligen gör jag det också, men redan i början av 80-talet var magasinsbyggnaden egentligen endast en temporär lösning. Sedan dess har dåvarande huvudmannen för samlingarna, statliga Luftfartsverket, ombildats. Ägare och drivare av Arlanda numera är Swedavia och detta statliga bolag vill göra något annat med fastigheten än att hålla en stor kulturgärning igång. En uppsägning till årskiftet 2012/2013 har flyttats fram till den siste mars. Sedan spörs det på vad som denna runda med föredragningar, utvärderingar och förslag kommer fram till, om det ska bli ytterligare uppskov...
 
En omfattande gallring av samlingen är anbefald. Man undrar vad som ska bort och vad som händer med dessa föremål. De som ska vara kvar ska har speciell kulturhistoriskt värde, men vem och vilka ska värdera? Med tanke på hur man inom museivärlden värderade Viggen-prototyp 37-1 så blir man ju livrädd. Och om man inte kan vara kvar på Arlanda, vad ska då till exempel hända med Caravelle SE-DAF? Argumenten "man kan inte spara på allt" hör inte hit när det handlar om objekt som sedan länge har ställts av för bevarande, som just Caravellen. Men det känns som skrotningshotet nu ligger tungt över SE-DAF.
 
I grund och botten tycker jag att det fattigt av ett land som Sverige att inte tidigare kunna bygga ett Luftfartsmuseum på Arlanda. Det är den naturliga platsen, den valdes tidigt, och det är därför skrymmande objekt år ut och år in stått ute och förfallit i väntan på något, som likt Godot, tydligen aldrig kom. Egentligen skulle jag - säkert naivt i mångas ögon - påstå att Swedavia "ärvt" ett museum, även om det inte har byggts. Det räcker med att peka på namnet: Arlandasamlingarna upplever jag som betydligt mer etablerat än Luftfartsmuseum...
 
Tankarna går också till Arlandagruppen/Arlanda Flygmuseums Vänner och andra som lagt ner sin själ i arbetet med förhoppningarna på ett kommande museum på Arlanda. Utan Göthe, Per med flera hade samlingarna inte varit var de är idag - jag skulle vilja påstå något världsunikt!
 
Därför är det viktiga just bevarandet, att samlingarna i så liten grad som möjligt splittras - ja, helst inte alls - och att man får till en lösning som fungerar i det långsiktiga perspektivet. Men om man inte kan vara kvar på Arlanda, vad är då det vettigaste alternativet?


På Skavsta finns en byggnad "ledig" som kan anpassas för samlingarna. Sedan gäller det att transportera dit föremålen (jag nämnde Caravellen...). Gallringen oroar mig som sagt också, vissa objekt som är hembyggen och svartbyggen kan antagligen gissningsvis hamna i Siljansnäs. Vad mer riskerar att försvinna?

Svensk Flyghistorisk Förening (SFF) har måhända gjort bort sig rejält i ärendet Viggen-prototyp 37-1 men vad det gäller Arlandasamlingarna har man haft en mer aktiv och utåtriktad roll. Läs följande angående föreningens ståndpunkt i frågan och denna artikel från augusti författad av ordföranden.
 
Var nu än samlingarna kommer att hamna så behövs ideella krafter och därför puffar SFF redan nu för bildandet av en Vänförening till ett blivande Luftfartsmuseum. Det finns dock en märkbar baksida med detta agerande: SFF indikerar i och med det att Arlanda Flygmuseums Vänner har spelat ut sin roll. Vännerna (om jag får kalla dem så), vilka är de som arbetat med samlingarna, har en uppfattning som tidigare inte helt legat i linje med SFF:s tyckande. Jag fick en dålig känsla av SFF:s utspel.

Jag skrev en del om Arlandasamlingarna i inlägget Flyg är kultur - 2 i april förra året, detta efter publiceringen av Trafikverkets utredning  Ansvar och utveckling - En långsiktig lösning för kulturhistoriskt värdefulla samlingar inom transportområdet. Då var förslaget att flytta till Skavsta...

Läs gärna även andra relaterade inlägg som Arlandasamlingarna 091112, Avro Avian IV SE-ADT, Firefly igen - 2 och Folkflygets plan - var är de idag?. Nedan ser vi en modell i skala 1/500 på man på Skavsta har tänkt sig ett Swedish Aviation Collection. Bild: Richard Evers.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Björn

Publicerad 2013-01-15 18:21:19

Hej!
Håller helt med dig. Besökte Arlandasamlingarna förra året. Och de är ju fantastiska! Och vilket arbete som har lagts ner. Sverige behöver ett civilt nationellt/civilt flygmuseum. Mest naturligt att lägga det i Stockholmstrakten, och dit räknar jag inte Skavsta. Varför inte Arlanda? Har inte Riksantikvarieämbetet eller Kulturdepartementet något åsikt i ärendet.kanske inte. Att låta Trafikverket hantera frågan ger mig kalla kårar, liksom tankarna om att gallra och skingra samlibgarna. Danmark har ett fint flygmuseum i Helsingör.

Postat av: Stellan

Publicerad 2013-01-15 19:15:48

Det mest logiska (enligt mig) är att behålla samlingen där den nu finns, gärna i utbyggda lokaler med större möjligheter att visa planen utan att de ska stå staplade på varandra och utrymme för renoveringar av flygplan. Att splittra samlingen och låta någon/några besluta vilka föremål och flygplan som är mer lämpliga än andra låter galet. Varför skulle man inte kunna tänka tanken att inte låta Stockholm ha ett civilt flygmuseum, med all den flyghistoria som finns i området, är märklig. Om man är villig att bekosta en flytt för ett antal miljoner kan man väl lika gärna använda pengarna till nya och förbättrade lokaler och en ordentlig satsning på att dra dit publik istället för att gömma denna härliga samling.

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2013-01-15 19:21:42

Håller helt med ovanstående. Hoppas det löser sig utan att klåfingriga byråkrater förstör hela iden med ett samlat civilt flygmuseum, centralt i Sverige. Fastän jag har 5 mil till Siljansnäs kan jag inte tycka att det är en optimal lokalisering.

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-01-16 07:16:39

Efter den tragiska historien med 37-1 lärde sig SFF-ordföranden att kommunikation och öppenhet är mycket viktigt inom den flyghistoriska världen. Nu verkar det som han också måste lära sig att respektera och inkludera andra människor. Inkludera är ett nyckelord i detta sammanhang!
I frågan om ett framtidigt svenskt civilt flygmuseum så är det viktigaste att ha en gemensam agenda, stå enade och dra åt samma håll.

Postat av: Matsen

Publicerad 2013-01-16 07:19:30

PS. Det var inte meningen att föregående inlägg skulle vara anonymiserat, glömde skriva namnet bara...

Postat av: Thomas

Publicerad 2013-01-16 23:38:54

Jag har domänen civilflygmuseum.se
hoppas den kan komma till användning.

Svar: När man går in på civilflygmuseum.se hamnar man på http://arlandaflygsamlingar.se/
Lazerjesus

Postat av: Erik

Publicerad 2013-01-18 09:09:24

Ang. En omfattande gallring av samlingen är anbefald: det finns ca 35 maskiner och antalet ska ner till 20 tycker Rode.

Postat av: Stellan

Publicerad 2013-01-18 09:30:19

Angående antalet: blir en samling mer "komplett" för att man gallrar? Blir samlingen mer "typisk" och "rättvisande" för att man tar bort föremål? Betyder det att det aldrig mer kan tillföras föremål till samlingen, för att den är så komplett? Så 20 maskiner ska visa hela civilflygets alla områden och utvecklingsfaser? Eller är det för att marken är så dyrbar att man inte har råd med mer lokalyta?

Efter genomgång av museets lista så får jag ihop det till 47 flygplan/helikoptrar, 22 motorer, och nio fordon (men jag vet inte om allt finns på "plats".

Utöka ytan, bygg en gång längs väggarna ett våningsplan upp så man kan se samlingen lite från ovan och komma sådant som hänger i taket något närmare, bygg en avdelning med gradäng så det kan hållas föredrag och möten under bra förhållanden. Och inte minst: gör PR för samlingen!

Postat av: F

Publicerad 2013-01-18 10:13:52

Nej, man ska bevara ett kulturarv, inte bryta sönder det - gallra så hårt att hälften av objekten försvinner är magstarkt värre! Att detta inte väckt större ramaskri är en gåta. Med tanke på reaktionerna på skrotningen av 37-1, till exempel.

Så vem ska göra värderingen som är en förutsättning för gallringen? Vem/vilka besitter förståelse och infallsvinklar för hela civilflygets bredd? Så här skrev jag i inlägget Flyg är kultur! - 2:

"Jag hoppas att man kan förstå att begreppet "civilflyg" är betydligt mer mångfacetterat än "militärflyg" (Tänk bara på ägare, opereratör etc). Återigen, civilflyg är uppdelat i två delar: trafikflyg och allmänflyg (General Aviation). Förståelsen för det senare är viktigt och inget som varken myndigheter, eller ens folk i allmänhet, kanske riktigt har landat med. Det är i denna sfär som civilflyget är just så mångfacetterad - inte så konstigt egentligen: Det som inte är trafikflyg hamnar här, det är ju flyg i allmänhet. Och som jag uttryckte det tidigare:

Allmänflyget är en förutsättning för övriga genrer av flyg - berikar man inte dess jordmån så kan inte heller de mer kommersiellt genomsyrade få näring."

Postat av: David Pajus

Publicerad 2013-01-27 13:58:15

Tänker på allt som blivit donerat till Arlandasamlingarna... Och allt ideellt arbete som lagts ned... för vad? Alla planer som presenterats, Pengar som lagts på Arkitekttävlingar, Stiftelser vänföreningar, otaliga möten tankar etc... Nya huvudmän/ägare som inte visar något som helst intresse att bevara den skatt man fått att förvalta, att cheferna på både FVM och LFM överhuvudtaget diskuterar alternativet gallring och utlokalisering är för mej helt barockt, rena lobotomeringen... Inkompetensnivån saknar gräns...
Är det inte dags att någon tar ansvar för att ordna finansieringen permanent, Arlanda samlngarna ska naturligtvis vara kvar på arlanda som en naturlig del av ett besök på flygplatsen. Intergreras och göras lätt tillgänglig till exempel bredvid Sky city och bekostas som en del av driften av flygplatsen.

Samma sak med SE-CCX Convairen som står på Bromma. Den borde renoveras och kompletteras både exteriört och interiört. Därefterska den naturligtvis få en permanent plats på plattan nedanför gamla tornet, med ett väl tilltaget glastak över med markström och annan kringutrustning på plats, vilket fantastiskt blickfång det skulle bli.

Tänker på JO anmälningen a FVM... Har inte de som nu äger LFM samlingarna ett ansvar utöver det ganska misshandlade moraliska ansvaret?
Hur svårt kan det vara!?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela