Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bästa inläggen 2013

Publicerad 2013-12-22 11:45:00 i Allmänt,

 
Några dagar innan julafton brukar jag sumera bloggåret med att välja ut tio stycken inlägg som jag själv tycker - på ett eller annat vis - sticker ut, är bättre, betydde något etc. Vi ska inte bryta denna tradition i år heller och här kommer mina favoriter...
 
Baltbound Bombers - 2

Målgång - 5

Tomahawk eller Traumahawk?

Ägare: CIA, innehavare: Widerøe Flyveselskap A/S

Torsten Ullmans Taifun

The Battle Of The Boogie

Tjenamoss, Kilafors!

30 år sedan - natten då världen var nära sin undergång

The Battle Of Bromma - 1

Red Eagles - det hemliga amerikanska MiG-förbandet

Mina vana trogen ska vi göra en jämförelse med tidigare års listor vad det gäller flyginläggen. Hur pass dominernade var dessa under året? 2008 var dessa fem, 2009 var de sju, 2010 var det nio stycken, 2011 var de sju stycken och 2012 hamnade siffran på åtta stycken. I år blev det sju stycken.

Totalt har från starten i oktober 2005 publicerats 2845 stycken inlägg.

Gilla gärna bloggen på facebook också. Jag brukar puffa där när ett nytt inlägg är publicerat och det bjuds på en hel del annat också. Men snälla, glöm inte att kommentera, främst i direkt anslutning till inläggen - det är nämligen en av bloggens viktigaste bränslen.

Nu går bollen över till Er, kära läsare - vilket eller vilka inlägg anser Du bör lyftas fram från 2013? Berätta!

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Niklas Larsson

Publicerad 2013-12-22 12:13:59

Vilken tortyr att behöva välja, jag klarar det helt enkelt inte! Oerhört intressanta inlägg, keep it up och tack för iår! God jul och gott nytt!

Postat av: Dykarn

Publicerad 2013-12-22 15:06:56

Bromma men den om Tomahawk är rätt go oxå.Har aldrig flugit den och det är väl lite synd,för då kanske man kunde ha sagt vilket skräp det var...;-)
Pwersonligen saknas blogginlägget om "Fritz von Flaxen memorial fly in till minne av bästa flygdagen 2012" :-)

Postat av: Johan

Publicerad 2013-12-22 15:26:04

Dött lopp mellan Traumahawken och 30 år sedan - natten då världen var nära sin undergång..

Tack för en mycket intressant och läsvärd blogg!

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-12-22 16:07:42

Battle of Bromma, alla gånger, Helt enkelt mycket god och viktig flygjournalistik.
Sen håller jag med om att artikeln om Tomahawk var högintressant läsning.
Dessutom fick jag äntligen utrett vilken färg Östra motorflygklubbens klubbstuga hade, tack för det :-)

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2013-12-22 16:20:53

Battle of Bromma, sorgligt men viktigt, och lite mer nöjsamt: Målgångarna. 30 år sen - också viktig, för mig ny, information. Och... nä, det går inte att välja. Fortsatt bara i samma goda stil, blandning av högt (förlåt) och lågt, allvarligt och kuriosa - ointressant är det aldrig! God jul och gott nytt också, Fredrik och alla läsare av bloggen!

Postat av: Martin

Publicerad 2013-12-22 17:11:24

Ja, inte lätt att välja, som flera redan uttryckt.
Bäst måste alla hundratals inlägg om MFI vara, men de får gärna bli fler ;)

God Jul & Gott Nytt År !

/M

Postat av: Per

Publicerad 2013-12-22 19:20:27

I valet och kvalet....så väljer jag nog inlägget om Petrov. Gripande läsning där du lyckades åstadkomma mer än vad landets övriga presskår gjorde tillsammans!

Battle of Bromma är samtidigt ett lysande exempel på att grävande journalistik inte behöver involvera dolda kameror. Speciellt kul kan jag inte påstå att det är, men nog så viktigt! Anar att följetongen fortsätter in i 2014...

Behöver jag nämna hur roligt det har varit att läsa alla historiska artiklar om stort och smått? Eller de anekdotiska nyheterna från flygvärldens alla hörn? Eller obskyra hits från 70-talsband och nostalgiska musikminnen från 80-talet, med eller utan lustiga skivomslag? Det är mångfalden som gör't!

God jul & ett riktigt gott 2014!

Postat av: Johan Kjellin

Publicerad 2013-12-22 22:37:42

Baltbound bombers helt klart. Främst för att jag brinner för att historia blir levande igen och att saker och ting tas tillvara. Mer sådant gärna, men övriga inlägg är mkt läsvärda också.

Tack för ett trevligt 2013!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela