Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Haystack Annie I'm Not Your Daddy...sa Ansgar

Publicerad 2012-06-09 10:40:00 i Allmänt, DC-3, Propulärkultur,


I april 2008 publicerade jag inlägget Annie I'm Not Your Daddy...sa Ansgar - kolla in det så får ni bakgrundshistorien om denna DC-3, en gång i tiden registrerad i Sverige som SE-APG hos Nordisk Missionsflyg och döpt till Ansgar. Innan dess, under andra världskriget, tillhörde planet USAAF och var döpt av sin besättning till Haystack Annie.

På krokiga och långa vägar hamnade flygplanet hos sydafrikanska flygvapnet i början av 80-talet och kom sedermera att konverteras med PT6-motorer (även om Ansgars-Annie i grund och botten är en C-53 så kallas varianten C-47TP Turbo Dakota). På bilden ovan står hon, nr 6875 avställd hösten 2010, i väntan på försäljning. 

Och så här såg gamla SE-APG ut några år tidigare, när PT6-konverteringen nyligen gjorts.

Denna bild är tagen för cirka 30 år sedan och använd i det tidigare blogginlägget.


Intressant målningsschema för en sydafrikansk Dakota. I grund och botten är det den förre ägaren jugoslaviens flygvapens kamoflage med tillägget "den vita toppningen". Den senare indikerar att flygplanet användes som havsövervakare, med andra ord är en så kallad Dakleton.

Läs hur man i Sydafrika beskriver Haystack Annie/Ansgars historia här.





Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2012-06-09 22:01:48

Blir lika chockad varje gång jag ser en klassisk kolvmotorkärra turbokonverterad. Men lite ball är det ändå att det fortfarande är liv i DC och Otter mfl trots åldern. Vad skiljer denna från en Basler?

Postat av: Martin

Publicerad 2012-06-10 09:53:22

Det är väl ändå en turbinkonvertering och inte en turbo-dito.

Turbo är en avgasdriven kompressor.... Mao något helt annat.



Som vanligt et bra och intressant blogginlägg F !!!



/M

Postat av: F

Publicerad 2012-06-10 09:54:01

Det är frågan om två olika konverteringar, där man nyttjar PT6. Det är lättast att extriört känna igen en Basler BT-67 då vingen även blivit annorlunda. På C-47TP brukar den få behålla sitt ursprungliga utseende. Sedan verkar motorgondolerna har olika utseende också.



BSAS International heter firman som gör de sydafrikanska konverteringarna. Hittade deras website: http://www.bsasinternational.com/



Basler: http://www.baslerturbo.com/

Postat av: Stellan

Publicerad 2012-06-11 09:45:55

Martin; jag använde uttrycket "turbo" på samma sätt som i Turbo Commander, Turbo Otter och i turboprop men kanske jag är fel ute i frågan. Nåja, om jag har fel på alla sätt så ber jag om ursäkt för fadäsen.

Postat av: Stellan

Publicerad 2012-06-11 09:52:18

Martin; jag använde uttrycket "turbo" på samma sätt som i turboprop, för det är väl ändå det det handlar om här? Är det inte så att man använder uttrycket turbo för att propellern drivs av en turbin? Nåja, har jag trampat på några tekniska tår så ber jag om ursäkt för min okunskap.

Postat av: Martin

Publicerad 2012-06-11 16:47:54

Turbo, ormbo eller tur (ich)-bin,-bist eller -ist.

Tysk gramatik kan ställa till det...



Skål bröder !



/M

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2012-06-12 21:29:10

Jag tror faktiskt att BSAS konverteringar bygger på samma STC som Basler tog fram. Förutom samma motor så är det samma förlängning av kroppen framför vingen med drygt tre fot och samma modifiering av vingspetsar. Andra turbinkonverteringar tidigare har förlängda motorgondoler för att kompensera de avsevärt lättare motorerna.

Postat av: F

Publicerad 2012-06-13 00:13:52

Det man exteriört främst ser skillnad på en Basler BT-67 och en BSAS International C-47TP är på motorgondolerna. BT-67 har större, mer "lådformade" diton. Modden av vingspetsarna finns på C-47TP men långt ifrån alla, verkar finnas olika varianter i det hänseendet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela