Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

MFI-15 SE-FIZ flyger igen...snart? Eller SE-FIY?

Publicerad 2012-12-13 10:56:00 i MFI,


Jag kände på mig att denna bok som skulle dyka upp idag, så ur det perspektivet passade detta inlägg perfekt.
 
Notis från Flyghorisont nummer 6/1973.
 
M (The orginal one) blev inspirerad av de tidigare inläggen om MFI-15 och skickade mig ett underlag till följande bloggning. Innan vi släpper honom lös ska det dock nämnas att det finns en viss risk att identiteterna/dokumentationen någonstans har förväxlats, med andra ord flygplanet kan vara före detta SE-FIY...

 

 

MFI-15 SE-FIZ - med tillverkningsnummer 15.004 - flög första gången 1973-03-27 och såldes till Sierra Leone tillsammans med systerkärran SE-FIY (15.003).

 

SE-FIY blev skrot efter en kollison med en gam 1976, men FIZ levde vidare, först som GST-444 och omreggades därefter under våren 1975 till GS-P7.

 

 

Då den 1977 hade uppnått 550 timmar ställdes den undan, kanske på grund av brist på service/underhåll.

 

Vi hoppar raskt framåt till oktober 1999 då den uppmärksammas i en hangar i Entebbe (HUEN) i Uganda med registreringen AF-201 på kroppen. Flygplanet är långt ifrån luftvärdig och i ett allmänt tråkigt skick. Avståndet är ca 4790 km från Sierra Leone, dit MFI en gång levererat FIZ. Och vem flög den till Entebbe? Och när?

  

Den har troligen använts i UAF, Ugandan Air Force, okänt hur länge och i vilken roll. Allt enligt Michael Magnussons bok om Saab Safari...

 

  

Maskinen köps av en för mig okänd sydafrikan som fraktar hem den till Johannesburg, Sydafrika, för att renovera maskinen. Planen hade kanske gått i lås om det inte var för att Sydafrikas luftfatsmyndighet ansåg att en MFI-15 är ett militärt stridsflygplan och inte på några villkor kunde ”släppas in” på civilt register. Här hade historien kunnat sluta, men inte...

      

Via kontakter på ett diskussionsforum på nätet får Milan C, en flygtekniker som jobbar för TUI Travel i Tyskland, reda på att maskinen finns och är till salu för en mycket rimlig summa, då ägaren totalt gett upp möjligheten att få maskinen luftvärdig i Sydafrika.

      

Milan tvekar inte många sekunder utan köper maskinen på stående fot. Transport hem till Tyskland ordnas i en kontainer och maskinen hamnar i en hangar på Celle (ETHC) och är för närvarande under renovering. Milan har fått hjälp med typcertifikat med mera från Sverige och de tyska myndigheterna har gjort tummen upp för en civilregistrering (D-EJMC).

 

 

När denna maskin väl kommer i luften så blir gamla SE-FIZ den äldsta flygande MFI-15. Nummer 15.001 SE-XCB förvaras på Flygvapenmuseum (?) och kommer nog aldrig mer i luften, 15.002 SE-XCF havererade med fatal utgång 1988 och 15.003 SE-FIY havererade 1976 som nämndes tidigare.

             

Jag hoppas kunna återkomma med fler bilder och information när renoveringen fortskrider.

                   


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2012-12-14 11:03:06

Rafflande story!

Postat av: PaulC

Publicerad 2013-02-07 21:37:29

Som vanligt, bra läsning. Tack! Jag har sett daily flight sheets från loggboken som tillhör/de GS-P6 och de visar att den flög regelbundet mellan Mai 1975 och Mars 1976. Vet vi när kollisionen inträffade?

Postat av: F

Publicerad 2013-02-10 18:13:08

Enligt Michael Magnussons bok om MFI-15 (s.28) så skedde "tidigt 1976 (förmodligen januari eller februari). Så inget datum känt...

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-02-24 18:17:15

Hej Paul C!
Jag kommer ej ihåg något exakt datum för haveriet. Men som chef för organisationen gjorde jag en haverirapport, som bl a gick till försäkringsbolaget Lloyd´s. Möjligen kan Du få ett datum därifrån.
Jag har kvar kopia av haverirapporten för Hughes 300, som brann upp men ingen kopia av MFI:s haveri. Själv flög jag den sista gången 16/12 -75

Postat av: Hans Erlandsson

Publicerad 2013-02-24 18:22:13

Jag förstod inte rätt det här systemet - men - "Anonym" enl ovan står för Hans Erlandsson med adress [email protected]

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela