MFI-15 SE-FIZ flyger igen...snart? Eller SE-FIY?
Jag kände på mig att denna bok som skulle dyka upp idag, så ur det perspektivet passade detta inlägg perfekt.
MFI-15 SE-FIZ - med tillverkningsnummer 15.004 - flög första gången 1973-03-27 och såldes till Sierra Leone tillsammans med systerkärran SE-FIY (15.003).
SE-FIY blev skrot efter en kollison med en gam 1976, men FIZ levde vidare, först som GST-444 och omreggades därefter under våren 1975 till GS-P7.
Då den 1977 hade uppnått 550 timmar ställdes den undan, kanske på grund av brist på service/underhåll.
Vi hoppar raskt framåt till oktober 1999 då den uppmärksammas i en hangar i Entebbe (HUEN) i Uganda med registreringen AF-201 på kroppen. Flygplanet är långt ifrån luftvärdig och i ett allmänt tråkigt skick. Avståndet är ca 4790 km från Sierra Leone, dit MFI en gång levererat FIZ. Och vem flög den till Entebbe? Och när?
Den har troligen använts i UAF, Ugandan Air Force, okänt hur länge och i vilken roll. Allt enligt Michael Magnussons bok om Saab Safari...
Maskinen köps av en för mig okänd sydafrikan som fraktar hem den till Johannesburg, Sydafrika, för att renovera maskinen. Planen hade kanske gått i lås om det inte var för att Sydafrikas luftfatsmyndighet ansåg att en MFI-15 är ett militärt stridsflygplan och inte på några villkor kunde ”släppas in” på civilt register. Här hade historien kunnat sluta, men inte...
Via kontakter på ett diskussionsforum på nätet får Milan C, en flygtekniker som jobbar för TUI Travel i Tyskland, reda på att maskinen finns och är till salu för en mycket rimlig summa, då ägaren totalt gett upp möjligheten att få maskinen luftvärdig i Sydafrika.
Milan tvekar inte många sekunder utan köper maskinen på stående fot. Transport hem till Tyskland ordnas i en kontainer och maskinen hamnar i en hangar på Celle (ETHC) och är för närvarande under renovering. Milan har fått hjälp med typcertifikat med mera från Sverige och de tyska myndigheterna har gjort tummen upp för en civilregistrering (D-EJMC).
När denna maskin väl kommer i luften så blir gamla SE-FIZ den äldsta flygande MFI-15. Nummer 15.001 SE-XCB förvaras på Flygvapenmuseum (?) och kommer nog aldrig mer i luften, 15.002 SE-XCF havererade med fatal utgång 1988 och 15.003 SE-FIY havererade 1976 som nämndes tidigare.
Jag hoppas kunna återkomma med fler bilder och information när renoveringen fortskrider.