Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Twilight Kalle - 4

Publicerad 2012-04-25 07:56:54 i Mustang,



Det är 25 år sedan dessa bilder togs, det var den 15 april 1987. Platsen är Västerås/Hässlö, det är officell roll out på Mustangen Gul Kalle, SE-BKG. Bakom kameran: LIA! Ni har väl tittat in på hans egna blogg föresten - Om flygplan - helst från förr.



LIA nämnde följande om bilderna:

Jag vill minnas att Hoof Proudfoot gjorde den första flygningen och Stephen Grey en efteråt. Hoof har rutigt mönster på hjälmen. Minns jag rätt så hade inte "Örtan" hunnit flyga in sig vid detta tillfälle.



Det här med warbirds på den svenska himlen var på den tiden inget vanligt. Det hela hade börjat med en flygdag i just Västerås sommaren 1985...

Tidigare inlägg om Gul Kalle: Twilight Kalle - 1, Twilight Kalle - 2 och Twilight Kalle - 3.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2012-04-25 11:56:44

För min del återstartade flygintresset lite senare samma år med den fantastiska flygshowen i september. Trodde inte mina ögon: Mosquito, Spitfire, Corsair, P40, B17 (fästning) och inte mindre är tre Mustanger samtidigt. Och mycket, mycket mer...Dagen efter var jag och barnen på Ringvägen i Stockholm och såg bl a en Thunderbolt gira upp mot Gullmarsplan, dit normalt bara tunnelbanan och buss 144 går... En säregen upplevelse.

Postat av: Jan Sundin

Publicerad 2012-04-25 15:45:39

Det är alltid trevligt att läsa om men helst se Mustangen. Jag är aldeles för ung för att ha upplevt dem i Svenska flygvapnet men min far gjorde det. Han brukade berätta om att det var många som flög i backen med dem. Anledningen var säkert att de var roliga att flyga. Är det någon som vet?

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2012-04-25 16:31:31

Jan,det står en hel del om detta i Mustangboken av Leif Hellström. EN anledning var att man inte kände till planet (och dess kraftresurser) tillräckligt.

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2012-04-25 22:56:46

Jag flög dit i Safir den dagen. Enligt min flygdagbok så var det 15 april 1987 och inte 25.



För övrigt så är det Ulf Nylöfs rygg i flygoverall vid vänstra vingspetsen på första bilden. Han var där och fick trevliga flashbackar från sin egen Mustanginflygning hos "Junior" Burchinal i Texas 11-12 år innan.

Postat av: F

Publicerad 2012-04-25 23:05:21

hupp! Det är jag som lagt till några dagar av misstag, det ser jag nu. LIA skrev den 15 april i sitt mail - har ändrat i texten nu, SuperEchoChris. Corrected I stand, thnx

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2012-04-25 23:20:37

Tjugofem år och tio dagar är definitivt värt att fira det med!:-)

Postat av: Trygve

Publicerad 2012-04-26 09:36:41

Så Gul Kalle "debuterte" på Roll- out i Västerås. Det gjorde jo Biltema's N405HC også. Og nå skal vel "Old Crow" gjøre det under nytt eierskap. Da vet man jo hva som er "Mustang capital" i Sverige. Nesten så en får lyst til å ta turen over til broderfolket i slutten av mai. Hadde jo vært hyggelig å se Invader'en igjen også.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela