Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

ESKN 111015

Publicerad 2011-10-15 21:14:07 i Propulärkultur,



Som jag - på sätt och vis - tidigare hotat så har dagen delvis tillbringats på Skavsta (ESKN). LNK och jag lastade in oss i guleböjen och drog norrut. 

Här följer ett knippe bilder från tillställningen, men även resan hem tillbaka till ESGJ. Något av en "star attraction" på Skavsta var Saab B 17 SE-BYH, det har väl varit en del tekniska problem tyvärr under de senaste åren som gjort att flygplanet stått på backen. Låt oss kalla det rätt och slätt för en comeback. Se gärna B 17-gängets blogg.



Inte ofta som man kan få till en "flygdag" när halva oktober har gått, denna dag på Skavsta var "kanon"! Man hoppades från Nyköpings Flyghistoriska Förenings sida på kanske ett par tusen besökare, men det var nog fler...

Sväng gärna in hos SFF STO för att kolla på mer snygga(re) bilder samt läs fellow blogger Chefsingenjörens inlägg Pilgrimsfärd om hans lördagsvallfärd till gamla Spanings-Mecka.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Nicklas Lennartsson

Publicerad 2011-10-16 02:05:57

Håller helt med! Den har flygdagen hade något extra. Mitten av oktober, strålande sol och Skavsta som bjuder på ett grymt bra publikområdet. Ska bli spännande att se bilderna från kullen på Gripens och Lansen passager.

Postat av: F

Publicerad 2011-10-16 09:32:21

:D



Alfs ankomst med 32620 fick en så smått att minnas de klassiska gamla "nackskotten" i uppvisningssammanhang ;)

Postat av: LIA

Publicerad 2011-10-16 16:23:53

Visste inte HKP 2 och ytterligare en S 35E finns i Nyköping, men en glad överraskning för mig. Tillhör de F 11-museet eller någon teknisk skola? Om jag inte missminner mig, så bör just denna S 35E vara den sista av sitt slag som flögs - eller? Och att en HKP 6A finns i Nyköping är ju inte heller fel, de flögs ju av ArtFlygSkolan på Brandholmen-fältet (Nyge), om än bara något enstaka exemplar.

Postat av: F

Publicerad 2011-10-16 19:37:33

Bilderna i rad sju och den första dito i rad tio är tagna vid Gripenskolan. Alouette II:an har varit här i några år, gissar sen sent 90-tal. Erik-35:an stod i NTD Cargos hangar, tror den kommit hit senare. Antar att det den hamnat här under panikdeponeringarna som FVM gjorde i samband med hangar 109:s rivning (?). Vet inte vem som ska ta hand om kärran? Det var väl också en del gamla Draken och Viggen som skrotades här på Skavsta för ett par år sedan, några var tidigare använda som instruktionsmatriel.



Något annat som var intressant, men av förklarliga skäl stod inlåst i hangar, var den CASA 212 som anlänt för lite sedan och som ska utrustas som havsövervakare. Kund lär den vietnamesiska kustbevakningen vara och den är tänkt att följas av ytterligare CASA 212...

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-10-17 00:27:49

Det stod länge en 35 och 37 i närheten av den plats där 340:n var uppställd under flygdagen. Minns jag inte helt fel var 37:an den grå F 14 märkta AJ:n (dvs prototyp nr 3). På ena sidan var skalplåten bortmonterad. 35:an bör väl ha varit 35609 som killarna i Norrköping fick överta nosen på till sitt simulator projekt. Den skroten skedde 2008.

Postat av: Nicklas Lennartsson

Publicerad 2011-10-17 00:28:40

Nicklas skrev det sista men missade signera... sorry :)

Postat av: F

Publicerad 2011-11-03 10:06:26

Minns en annan tillställning på Skavsta, från tiden då Piper-agenturen fortfarande fungerade i Sverige. Se http://lae.blogg.se/2009/may/nyge-fly-in-1989.html

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela