Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Om att flyga fredag den trettonde

Publicerad 2011-05-12 06:14:59 i Propulärkultur,



Fredagen den 13, som inträffar en till tre gånger varje år, är enligt skrock en otursdag. Imorgon är en sådan - Sven-Erik i Halmstad berättar här varför han inte flyger på fredagar den 13...


Sedan många år flyger jag aldrig själv fredagen den 13.


Det började med en flygning jag gjorde i slutet på 1970-talet med Cherokee Six SE-GBK. Startade från Düsseldorf vid ca kl 2000 med IFR-färdplan till ESMS (Sturup) med EKCH (Kastrup) som alternativ. Prognos för både Sturup och Kastrup var sikt minst 2000 meter och moln som lägst 700 ft. Strax söder om Göteborg låg en front med isbildning, så det var inget alternativ i den riktningen. När jag låg över Puttgarten ropade jag upp MET på Sturup och kollade aktuellt väder. Han svarade, Jaaaa – vi har fått lite sämre, det börjar bli dimma, men än är det landningsbart. Kastrup detsamma. Jag funderade på vad att göra. Hamburg var bara öppet för landning fram till kl 1100 PM (m a o kl 23 på kvällen), men enligt manualen kunde man efter särskild förfrågan få använda Hamburg som alternativ, så jag ropade upp och frågade. Fick tillstånd att använda Hamburg/Fuhlsbüttel (EDDH) som alternativ och fortsatte mot ESMS. Hade också räknat på bränsle och det skulle inte vara något problem.


Allt eftersom jag närmade mig Sturup, så blev sikten allt sämre. Blir radarledd och sjunker till 3000 fot, men när jag ligger tvärs fältet för landning bana 17 (norrifrån) så meddelar radarn att RVR nu rapporteras till 600 meter och frågar vad jag vill göra. Svarar att då vill jag landa på EKCH. Ny radarkurs och 3-4 minuter senare meddelar Kastrup sikt under mitt minima som var RVR 750 meter. Nu blev det kurs mot Hamburg där jag landade 0030 på natten.


Nästa gång, fredagen den 13:e, något år senare: Flög från Norrköping till Halmstad. Halmstad fick dimma innan jag kom fram, likaså Ängelholm och fick gå till Landvetter.


Tredje gången, fredagen den 13:e; kom med Piper Dakota SE-IDB från Italien och fick landa på Ängelholm eftersom Halmstad fick dimma.


Fjärde gången, fredagen den 13:e, på Säve istället för Halmstad samma år som ovan. Och jag hade till dags datum aldrig behövt gå till alternativ  något annat datum än just fredag den 13:e...


Då bestämde jag mig – ingen flygning mer fredag den 13:e. Hade aldrig behövt gå till alternativ någon annan dag än just fredagen den 13:e - man ska inte utmana sådant. Och jag har vad jag kan minnas endast behövt gå till alternativ en eller möjligen två gånger därefter.


Så något är det med det datumet.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-05-13 19:58:08

Hoppsan, jag som var på en av de drabbade flygplatserna i morse utan att något hände.



"Om en svart katt korsar din väg så betyder det att den är på väg någonstans"

Postat av: F

Publicerad 2011-05-13 23:41:49

Får man gissa att det inte var...hmm...Düsseldorf?

Postat av: Kenneth G

Publicerad 2011-05-14 09:16:20

En kompis till mig var med på SAS-kärran som igår krockade med en fågel....

http://blog.airplanes.se/nyheter/sas-plan-krockade-med-fagel

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-05-14 10:27:15

F, Nej det var en otroligt fin liten flygning till Halmsatd i arla morgonstund.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela