Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Packade J 9

Publicerad 2011-03-18 10:54:57 i Propulärkultur,



Från Tommy kom dessa bilder som han skickade efter ha sett inlägget Svenska jaktplan på Filippinerna.

Mycket intressant om J 9 på din blogg, Lae!

Hittade ett par bilder från Dade Brothers, firman som förpackade flygplanen i trälådor inför transporten till Sverige (Petsamo gick väl de flesta båtarna till).



Tyvärr framgår inga serienummer av bilderna, men sannolikt är det maskiner avsedda för Sverige. Kom att tänka på att mina bilder kanske kan intressera. Tack för en utomordentlig sajt.

Tack själv, Tommy. Med tanke att kroppsluckan (med fönstret) är synlig öppen på den översta bilden så tror jag att detta är J 9:or. Men om de sedan ska till Sverige, Ecuador eller Filippinerna...ja, vad tror ni?



Uppdaterat kl 16.30 -

Här ser vi några av de först levererade J 9:orna som faktiskt kom fram till Sverige. Bilden skickades av Åke och är tagen på Barkarby våren 1940.

Kommentarer

Postat av: David

Publicerad 2011-03-18 13:03:18

Ett sånt paket vill jag ha till jul!

Postat av: F

Publicerad 2011-03-18 13:15:46

Jag med, David!



Vi får väl skriva till tomten i form av Kermit Weeks...I supose. Eller C FVM? ;)

Postat av: Weiron

Publicerad 2011-03-18 17:48:18

Önskelistan inför kommande jul bör väl först skickas till C FVM! En rödare "tomte" än den får man väl leta efter, och dessutom har han ju visat sig vara ytterst inkompetent i fråga om det svenska flygets, framförallt flygvapnets, historia...

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2011-03-18 23:15:57



Fast Ecuador fick inga P-35A avsedda för Sverige! Alla deras (fåtal) kärror var väl antingen P-35 eller fd civila racerkärror?

Postat av: F

Publicerad 2011-03-18 23:55:55

Ja, hur var det nu med den saken? Jag testar och ifrågasätta lite :)

Om jag fattat saken rätt behölls 3 st P-35A/J 9 i USA för att vara instruktionsobjekt för mekar. 52 lär varit det antal USAAC skickade till Filippinerna. Fem P-35A/J 9 kan ha hamnat i Equador (?) - kanske även de tre som använts som mekobjekt? Eller?



Jag försökte länka i kommentarerna till det förra J 9-inlägget till denna sidan: http://www.fuerzaaerea.net/index_menu_Primer.htm



Testade googles språkverktyg/översättning och så här blev det:



"Planen förvärvades fem Severskys P-35 och en tre-motor Bellanca strategiska erkännande?.



De 5 Severskys hade bara kunnat göra demonstrationsflygningar för tillverkning och även för den berömda luft raser, varför P-35 även är känd under namnet "Racer".



Vid sin ankomst i Ecuador, hade flygplanet varit utrustat med tankarna på större kapacitet än normalt, men inte har några vapen! Som bränsletankar ockuperade nästan hela insidan av vingarna.



I september 1941, ABI Inc., sålde fem stridsflygplan P-35 till Ecuador. Som förklarats hade dessa flygplan som inte beväpning, så, ABI inc., Köp 25 grovkalibriga maskingevär Hotchkiss typ som hade ägts av bolaget Van Karner kemiska vapen corp., Varje pistol som bjöds ut till försäljning hade satt upp ett stativ. Dessutom bestod en del av transaktionen av royalties ge extra ammunition feeder 40 och andra delar mer. ABI Van Karner betalning summan av $ 17,337.50 dollar för dessa vapen, som levererades till Ecuador i maj 1942.



* (Den amerikanska regeringen konfiskerade vapen föråldrade skall installeras på vissa flygplan och tillhörde flera företag och privatpersoner. En av dem, den internationella Aircraft Trading Co, Inc., med vilken Frank Bellanca hade något samband.)



Den ecuadorianska regeringen vägrade att acceptera ett sådant överlämnande, eftersom vapnen inte kunde synkroniseras att skjuta travez motorn propellrar. Följaktligen strax efter 8 januari 1942 köpte bolaget 15 ABI Colt-typ maskingevär från Marlin Företaget RF Sedgley Inc. till ett belopp av $ 5.700 dollar plus kanoner tio av samma typ från Herbert E. Gotterson, en medlem av företagets "Allmänna Arms corp. Herr Gotterson sade utrikesdepartementet att amerikanska flygplan hade sålts till Ecuador var det bara två gamla Severskys hög grad av inkurans. P-35 hade leds av den berömda bågen miljonär flygare och flygplan designer Howard Hughes under en av sina räder runt om i världen. Resten av flygplan som används för att Ecuador hade ägts av Bellanca, som inte var utrustade för Air Combat, eftersom avsaknaden av vapen i sådan utrustning.



Den andra P-35 hade ägts av:



Major de Seversky (EP1, msn 147) NX-2587 registrering



Jackie Cochran (AP-7, msn 145) NX-1384 registrering



Frank Fuller (SEV-S2, msn 45) NR-70Y registrering. Senare var han tilldelats som registreringen ID NX-70Y.



De tre-motorn Bellanca tidigare använts för att göra den transkontinentala tävlingarna. Hans kropp var rörkonstruktion täckt med tyg, medan vingarna var belagd med ljust trä plywood. Den drevs av två motorer i linje typ av 220 hk Menasce ligger i vingar och en Ranger-typ motor på 420 hk som finns i planets nos. Samma plan hade ecuadorianer betalat $ 45.000 dollar hade bjudits ut till försäljning i maj månad 1941, att inkluderas endast de motorer och propellrar till ett belopp $ 15,000 dollar.



Kort därefter var den första skvadron av Air Force bekämpa Ecuador bildas med 12 Seversky P-35A flygplan som USA hade beslagtagits på ett beslut som den svenska regeringen år 1940?.



Den Seversky P-35A flygplan användes av den ecuadorianska flygvapnet under andra världskriget.



Med ankomsten av Republiken F-47 Thunderbolt 1947, avslutade hon sin verksamhet. Trots detta minst en P-35 kvar på plattformen vid foten av Quito till 1969."



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela