Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Team 61

Publicerad 2011-12-11 17:11:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Team 61: Kurt Gustavsson, Alf Johansson och Staffan Hjelm. Bild: F 5.

Team 61 dansade i skyn en sommar. Det var samma sommar som filmen Top Gun fyllde biograferna. Bägge sakerna gjorde sitt för Flygvapnets rekytering och flygintresse i överhuvudtaget...

I början av 2008 publicerade jag ett inlägg under rubriken Team 61. Den "dragande delen" i inlägget var ett filmklipp på youtube som sedan har förvunnit. Häromdagen uppmärksammade SuperEchoChris mig och andra via facebook att Robin Wallinder-Mähler lagt ut ett längre klipp på "duröret" under rubriken Kurt "Gus" Gustavsson 15 års flyguppvisning i sammandrag. Där återfinns även i slutet just biten om Team 61 och därför gör jag nu en re-edit och ompublicerar det gamla inlägget.

Minns ni uppvisningsroten med SK 61 Bulldog som fanns 1986-87? Team 61 som den kallades?


Här ovan är ett smått fantastiskt klipp från GUS uppvisningar med SK 61, bland annat med matrial från flygdagarna på Skavsta den 22-23 maj 1987. Av allt att döma är det från en SVT-produktion, jag tycker mig känner igen rösten som Johan Sandströms. Inte nog med att det är bra fluget, det är också bra filmat. I fokus: Team 61!

Från början var det GUS' enskilda uppvising med Bulldog som till Flygvapnets jubileumsår 1986 hade, så att säga, klonats till att bli en uppvisning i par, eller som man också uttrycker det: i rote. Flygvapnets "normala" uppvisningsgrupp är och var välkända Team 60 som flyger med SK 60 - så namnet Team 61 var alltså ett logiskt val för roten med SK 61 (Somliga av oss kommer kanske ihåg Team 37 också?).

Bakom signaturen GUS står Kurt Gustavsson, välkänd flygvapenpilot och mångårig flyglärare vid F 5 och TFHS på Ljungbyhed. Han hade hållit på med att flyga uppvisningar med Bulldog i då 15 år, det vill säga i princip så länge typen hade använts av flygvapnet.

Det speciella var att GUS själv även tog hand om speaker-rollen innefrån flygplanet. Han berättade om vad han gjorde i flygningen; vad manövern hette, hur den kändes...och livet i Flygvapnet. I Team 61 gjorde man detta istället så att säga synkront, uppvisningen hade två röster.

Team 61 vid den regniga premiäruppvisningen vid Värnamo flygklubbs flygdag den 8 juni 1986.

Den andre piloten var Staffan Hjelm som hade börjat som flyglärare på krigsflygskolan, F 5, något år tidigare. Han var 27 år gammal och hade tidigare flugit JA 37 hos 2/F 21. På marken hade Alf Johansson hand om mekandet av de bägge Bulldoggarna; "Bertil 14" (som flögs av Hjelm) och "Bertil 33" (som flögs av Gustavsson).

SK 61 med flygvapennummer 61033 och radioanrop "Bertil 33" på F 16 i Uppsala 1983. Bild: SuperEchoChris.

Jag tror att Team 61:s första officiella uppvisning skedde på en flygdag som Värnamo flygklubb anordnade på Ya den 8 juni 1986. Jag var där och minns att det regnade mest hela tiden. Helgen därpå var det stort firande av Flygvapnet, som fyllde 60 år, på Ljungbyhed. Självklart var Team 61 med och visade upp sig på hemmaplan. Här var vädret betydligt bättre och publiken månghövdad - säkert över 50 000 personer, troligen ännu mer.

Totalt gjorde Team 61 kanske ett tiotal uppvisningar i mer officella sammanhang, den sista - i slutet på maj 1987 - var nog just den som är med i filmklippet. För knappa två veckor senare, den 4 juni, omkom Hjelm vid ett totalhaveri utanför Kågeröd med "Bertil 14", detta under enskild träning på lunchtimmen. Hans bisittare blev svårt skadad men överlevde kraschen.


Har bättre bild på Bertil 14 någonstans, men var? Denna är från Ålleberg i augusti 1985.

Efter det förstår man att GUS tröttnade och la flyguppvisningarna på hyllan. Kommer ihåg en artikel i den numera avsomande flygtidningen Mach samma höst där man skrev om hans 15-åriga PR-gärning för flygvapnet, det vill säga att helg in och helg ut under sommarhalvåret åka land och rike runt på olika arrangemang. Droppen var enligt artikeln en ihärdig flygdagsarrangör i södra Sverige som pushade kanske väl mycket. I så fall tror jag mig veta vem...



Avslutar med ett par bilder på välkända 61033, "Bertil 33", som är tagna efter det att GUS slutade med uppvisningar. Ovanstående togs av Lasse Lundin när det var flygdag i Eksjö i augusti 1993, Peo Olsson sitter i kärran. På nedanstående bild tagen i juni i år ser vi 61033 parkerad i Ljungbyhed. Det är några år sedan denna Bulldog senast var i luften...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: chefsingenjören

Publicerad 2011-12-11 18:18:37

Kul att se.



Jag misstänker att den gode Wallinder-Mähler sitter på en guldgruva av gamla videofilmer. Jag har i varje fall en film hemma i bokhyllan som visar vår GFU-utbildning från början till slut. Misstänker att det finns liknande alster från många flygkullar som borde digitaliseras och sparas för framtiden för att dokumentera den tid som var.



Jag började på flygskolan ett år efter haveriet med Hjelm. Passageraren som överlevde kraschen var också flyglärare på F 5. Han fick ryggskador, men var tillbaka i tjänsten i rullstol.



Kuriosa: En av FV f.d. SK61 havererade nyligen i Ungern med tre döda.



http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=3655



Vem vet, kanske det dyker upp nya uppvisningar med SK61?



http://www.sk61bulldog.se/index.htm

Postat av: F

Publicerad 2011-12-11 22:17:26

Men visst, CI :)

Tror att RWM har grejer så att han kan överföra filmer mm digitalt, han jobbar väl med Ängelholms flygmuseum.



Minns att jag såg Team 61 två gånger...GUS enskilda Bulldoguppvisning med egen speak anser jag att man i min ålder är mer eller mindre uppväxt med. Det är många av oss som på sätt och vis haft honom som den förste flygläraren ;)



För något år sedan, på mitt förra jobb, kom det en man i 65-årsåldern som ville sälja ett flygplansbygge. Han hade varit sjuk, hade svårt att hitta tillbaka till motivationen. Han berättade att GUS var hans svåger. "Perfekt" sa jag, "nu har ni båda en bra anledning att ta tag i ert flygande igen". Mannen, som hade varit nedstämd när han kom, lämnade kansliet med beslutet att färdigställa bygget och fråga GUS om han ville involvera sig i flygutprovningen. Hur det sedan gått vet jag inte....

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2011-12-12 20:04:47

Mjo, jag har sett det här live. Fast i mitt grumliga minne var det en Bulldog (den organiska sorten) målad på nosen. Är det önsketänkade, eller?

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2011-12-12 20:11:37

Sen scrollade jag upp igen och där är den ju. Hunn'.

Postat av: F

Publicerad 2011-12-12 20:22:05

Nejdå, Messerschmitt, du kan ana hunden målad i nosen på 61014. Fast Bulldogen försvann på den kärran i o m Team 61 tror jag.



Sedan hade 61034 en likadan hund målad på cowl...

Postat av: Roger

Publicerad 2011-12-12 21:39:02

Tack för en intressant blogg,

vet man orsaken till Hjelms haveri? materialfel eller tappade han kontrollen/missbedömning under AVA?

Postat av: F

Publicerad 2011-12-12 23:09:12

@Roger - jag tror mig minnas varför men avstår att skriva det i detta läge. Ska försöka se om jag inte har haverirapporten undanstoppad någonstans...



Från Nålstens vänners site:



87-06-04 Nom, Erk, Wa, Tor, Lindh Q?

Larm Cefyl kl 1220. Befarat flyghaveri vid Kågeröd. En SK 61 från F 5 med två man saknades efter flygning vid Kågerödsfältet. Start kl 1224. Kl 1238 fick vi uppgift om att fpl hade hittats havererat ca 800 m väster Kågerödsfältet. Framme vid haveriplatsen kl 1301. Pos N5600.0 E1202.4. Ingen ELT - signal. Personal från Räddningskåren, ambulans och hkp J92 var då på plats. En av ff var död och den andre svårt skadad. Båda satt kvar i fpl. Startade kl 1319 mot Lunds las med den skadade. Landning Lund kl 1332. Åter mot RON 1403 med landning 1445. Väder vid haveriplatsen: Duggregn med sikt 4-6 km. Flygtid 1 tim 35 min.

Postat av: F

Publicerad 2011-12-13 22:43:22

Filmen "Press utan stress" blev tydligen klar i början av 1987 och har Hjelm med som motsvarande "huvudrollsinnehavare". Den handlar om flygvapnets utbildningsfilosofi för piloter. Vore intressant att se den.



"Press utan stress" är omnämnd i Alf Ingesson Thoors bok som kom ut tidigare i år.

Postat av: Leif o Sonja Athle

Publicerad 2013-01-11 00:01:39

Det bästa vi sett med 61. GUS, flygning med speiking. Tack för underhållningen GUS o Staffan.
Trågigt att inte få se er i luften igen. Åldern tar ju ut sin del av underhålningen.

Postat av: Carina Gustafsson

Publicerad 2016-02-14 00:39:01

Många år sen nu men ändå intressant och lite sorgligt att se och läsa om min fästman Staffan Hjelm som tragiskt nog förolyckades i juni 1987. Skulle vara trevligt att få kontakt med någon som kände Staffan,Gus eller Alf.
Mailadress: [email protected]

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-02-14 10:43:09

Många år sen nu men ändå intressant och lite sorgligt att se och läsa om min fästman Staffan Hjelm som tragiskt nog förolyckades i juni 1987. Skulle vara trevligt att få kontakt med någon som kände Staffan,Gus eller Alf.
Mailadress: [email protected]

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela