Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Scan Transportes Aèreos - The Hermansson Airline - 2

Publicerad 2009-10-22 07:27:22 i DC-3,



Med en av Scan Transportes Aéreos DC-3or i Gorongosa, Mocambique. Från vänster: John Murphy, John Tristan och Oskar Hermansson. Bilden togs av Ernst Schade i november 1993.


I januari skrev jag en text om svensken Oskar Yngve Hermansson och hans flygverksamhet i södra Afrika. Läs gärna Scan Transportes Aèreos - The Hermansson Airline - 1

Oskar Hermansson omkom i havereriet med DC-3 C9-STE den 22 november 1993. Planet kraschade i bergig terräng vid Chemba nära staden Molima i Mocambique.

Nyss hittade jag en sydafrikansk blogg - The Wanderer - där det fanns ett långt och mycket intressant inlägg om Oskar Hermansson och hans Scan Air/Scan Transportes Aéreos samt haveriet. För rekomenderad läsning - klicka här:  The Dakota Years 4: Tragedy

En på 80-talet i Harare baserad SR-journalist nämnde i en kommentar om Hermansson: Jag minns inte om han bekräftade det, men det sas att han innan flytten till Swaziland hade flugit för det rhodesiska flygvapnet.

Med tanke på inlägget häromdagen, Operation Gatling, låter det också mycket intressant...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Björn Andersson

Publicerad 2010-05-13 14:47:20

Hej Igen! Då kan det vara tid att delge er vad jag har fått fram om Yngve.Han växte upp på Troxhammars by i Färentuna(Ekerö)där hans motorintresse eskalerade,han var en jäkel på att köra hoj säger barndomskamraten Bertil Hammarström.Samtidigt med jobbet hos Jesper Hydèn,så var han även springchas hos Gustavsson på Bromma Bil-El där han hämtade delar med sin A-Ford Cabriolet(som senare dumpades i Mälaren där den ligger kvar) hans hoj var en ARIEL-47.Efter bråk på Bromma så fick jobb på ett Amerikanskt bolag i Kongo. Efter en tid så tog han familjen med sig i bil(Morris) hela vägen till Afrika,där bilen väckte uppmärksamhet då ratten satt på fel plats.Fick två barn med hustrun Kerstin varav den yngsta dottern Karin dog i cancer, blott 5år gammal i Zambia, berättar den äldsta dottern Ingrid i ett telefonsamtal till mig. Efter det så flyttade familjen tillbaka till Sverige, men Yngve blev kvar. Där träffade han Felicity som hade en son som heter Lyndon som alltså var hans styvson, inte hans biologiska som det har hävdats.Han bytte namn till Oscar, ingen där nere kunde säga Yngve! Byggde upp Scan Air Charter med Felicity som VD och sonen Lyndon som medlem i Swazilands transportmyndighet.Jag hade hört att Yngve hade Problem med synen, så jag frågade barndomskamraten om detta. Han svarade att Yngve aldrig haft glasögon men att han var färgblind. Bertil berättar för mig att han vid något tillfälle, frågade om Yngve hade flygcert och fick till svar. Det är inte så noga där nere! Så denna Unika man som jag stötte på i Maputo 1989 var alltså uppväxt på andra sidan Mälaren där jag själv växte upp. Inte så konstigt att han döpte ett av bolagen till Unique Air Charter, då han var en äventyrare och UNIK man som jag är tacksam över att ha träffat. Han är idag begraven i familjegrav vid SKÅ KYRKA på Färingsö.

Med Bästa Hälsningar!

Björn Andersson Vällingby.

Postat av: F

Publicerad 2010-05-13 15:30:44

Tack för all research, Björn! Fantastiskt



Undrar dock lite fortfarande över Bengt Therners uppgifter, att Hermansson även flugit i rhodesiska flygvapnet innan uppstarten av verksamheten i Swaziland.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela