Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bloggen fyra år idag

Publicerad 2009-10-10 11:32:43 i Allmänt,



Bloggen fyller fyra år idag - den 10 oktober - och det passar bra att skriva lite mer "editiorialt". Senast det gjordes ett sådant försök var i början av mars med inlägget Lite ditten och datten om bloggen.

Så vad händer? Förra månaden, september, var all time high vad det gäller antalet unika besök på lae.blogg.se. Vi får se om trenden håller i sig. Jag använder mig av flera olika statcounters, de ger aldrig samma siffor men man kan i alla fall få känsla för "i vilken riktning vinden blåser".

Sedan vet jag inte vad jag tycker om blogg.se som bloggverktyg. Det känns "svajigt", det sker förändringar man inte förstår anledningen till och sällan blir det till det bättre. Då och då har jag tänkt att flytta, men samtidigt så är adressen lae.blogg.se rätt inkörd efter fyra år...

Flyg, flygplan, flygfält och flygfolk står i ju fokus. Främst vurmar man ju lite äldre dito företeelser, flygetyg etc och sedan i somras har det till och med blivit än mer sånt i fokus. Min andra "käpphäst" musik har fått stå tillbaka (och även här plockar man först och främst i det förgångna). Men intressen går i vågor. Vem vet hur det ser ut vid nästa "editorial-inlägg", eller vad jag ska kalla det?

Jakten på svunna miljöer och bortglömda yttringar, nostalgi eller ren och skär romantik etc - huvudsaken är att det känns kul, att det finns någon form av glöd. Att göra detta - att blogga - till en "plikt" skulle hämma.

Men det ska även sägas att självklart jag vill vårda min läsekrets och försöker få ut minst ett inlägg per dag. Dessa inlägg kan vara seriösa, de kan var oseriösa - jag tror att det finns en del som upplever bloggen som "något spretig". Sedan vet jag att det finns också de som upplever den som extremt nischad. Vad ska man säga om det? Tja, flygintresserad eller ej...och det där med betraktarens öga ni vet. "Allt är ju relativt" var det någon annan som sa...

Hursom, det är alltid roligt när man märker att något man skrivit genererar gensvar. Kommentarer, självklart, keep 'em comin'...men även idéer om nya inlägg. Ni som skickar bilder och underlag ska ha ett extra tack - ni vet vilka ni är.

Vi får se om det blir ett femårskalas den 10 oktober 2010. Häpp!

           

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Magnus

Publicerad 2009-10-10 11:40:32

Grattis på fyraårsdagen! Du gör ett fantastiskt jobb!

Postat av: Pär Erixon

Publicerad 2009-10-10 19:05:08

Tack för alla intressanta inlägg, kämpa på !

Postat av: Chrisper

Publicerad 2009-10-10 19:17:22

Jobba på, bli ännu bättre ! Mer lokaltrivialiteter, utflykter med kameran och sköna nostalgimelodier. Annars e de bra....:))

Postat av: Martin

Publicerad 2009-10-10 19:37:26

Grattis !!

Som jag sagt tidigare, det är med stor nyfikenhet och intresse som jag följer denna blogg, varje dag !

En stunds avkoppling på jobbet innebär en skvätt java och till det en slatt LAE.



Alltid lika strålande skrivet och till detta intressanta, ofta historiska, bilder.



Låt oss hoppas att det blir både 5 och kanske 10 år.



Kep op te god vork !!



/M

Postat av: Ernest Laverdure

Publicerad 2009-10-10 20:31:06

Tillåt även mig att framföra de varmaste möjliga gratulationer !



Så länge bloggen inte blir spretigare än ditt skägg så kommer den att leva länge.

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-10-10 21:02:30

Lae fyller fyra,

nu är goda råd dyra.

Jag känner min plikt,

att skriva en dikt,

även om jag mest kommer att sitta och yra.



Hoppas att denna blogg kommer att förbli

en källa till kunskap och nostalgi.

Även om inläggen kan spreta,

så slipper jag att leta,

efter bloggar med mer substans i.



GRATTIS !

(ursäkta nödrimmen)

Postat av: F

Publicerad 2009-10-10 22:15:19

Intet Lae-öga äro torrt

fast det mot dansken inte gick som smort

snarare den dikt som ovan

får 'en att bäva med tåran(*)



(*) Tåran är jämtländska, syftar på Dunderklumpens extraordinära lip utanför Lit

Postat av: Gert

Publicerad 2009-10-10 22:32:13

Kanonkul blogg, jag kollar dagligen var jag än är i världen. Jag gillar flygdelen mest men uppskattar den breda sidan runt musik och annan teknik. Kör på!

Postat av: F

Publicerad 2009-10-10 22:52:43

Kul att du hör av dig Gert! Hoppas att du/ni hittar en ny spis till gamla kära Martin Bulle :)



Alla kommentarerna värmer "ett gammalt blogghjärta"

Postat av: Trygve

Publicerad 2009-10-11 03:24:58

Long live the blog...

Postat av: Farbror Sid

Publicerad 2009-10-11 12:05:01

Så här lite i efterskott GRATTIS!

Som du känner till så är jag kanske lite mer måttligt intresserad av Flygrelaterade inlägg... men desto mer intresserad av dina inlägg om musik och bilar och de lite privata bilder du ibland gör inlägg om, som för mig riktiga höjdare.

Att du är nischad (inte alls spretig) är bra tycker jag, det är det som gör att vi vet vad som väntar och kanske därför du ökar i besöksstatistiken.

Sedan kanske blogg.se känns lite lam i sin uppbyggnad, har svajat lite med kommentarer under tiden. Sedan har vi alla olika tankar på layout osv. En ren layout som du har ger fokus på inläggen. Där jag går mer på färg och form.

Och byter du inför det femte året så följer vi givetvis med...

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2009-10-11 12:10:53

Instämmer i hyllningskören och hoppas livligt att du fortsätter! Gillar det spretiga upplägget, det blir väl inte så nördigt då. Läser boggen dagligen EFTER jobbet, och blir ju ibland positivt överraskad! Sällan tvärtom. Om du någon gång skulle gripas av tvivel, så kasta ut en förfrågan till dina läsare (Fans!). Fast de e ju precis vad du just gjort. Men ändå.

Återigen grattis!



Henry

Nostalgi- och flygnörd.

Postat av: F

Publicerad 2009-10-11 12:40:54

Slickar i mig alla goda ord, man är allt lite röd om kinden - tack!

Postat av: RonnyBGoode

Publicerad 2009-10-11 12:56:29

Sällar mig till gratulationskören och ser fram emot många år i sällskap med din utmärkta blogg. Även om jag inte är inbiten flygentusiast i egentlig mening så finns naturligtvis intresset (vilka grabbar har inte någon gång i livet varit flygintresserade) och historien bakom är alltid intressant. Själv har jag en tendens att i motsvarande grad snöa in på radio och radiohistoria. Utom rixtöntarna som jag hoppas snart är just radiohistoria.... Vad som är imponerande med din blogg är förutom de frekventa inläggen väldigt kunniga artiklar och djugående bakgrundsfakta. Helt perfekt! Att det sedan handlar om musik rätt ofta är en ren bonus. Keep up the good work!

Postat av: Leif

Publicerad 2009-10-11 21:04:21

Strålande, Fredric!..du förgyller mångas vår dag.



Postat av: LNK

Publicerad 2009-10-12 01:06:56

Det bästa i livet är gratis.

Stort grattis! Ja, jag vill ha ett eget Skåne osv.

Fantastisk bra fuel flow. H 51P lever !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela