Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

En Mustang återuppstår - 1

Publicerad 2009-05-25 13:20:42 i Mustang,

Pär Erixon hörde av sig och hade ett färdigskrivet manus med bilder rörande den S 26 Mustang som är under restaurering i Vännäs. Flygplanet, flygvapennummer 26084, är redan utsett som vårt "riksexemplar" i museisammanhang.


 

Som västerbottning ägnade jag några somrar på 80-talet åt att i norra delarna av Sverige och Norge försöka lokalisera resterna av havererade flygplan från andra världskriget, svenska flygvapnet, men även civilister som slutat sin flygarbana för våldsamt. På Krigsarkivet grävde jag fram några haverirapporter från Flygvapnet, därefter undersökte jag bl.a några Mustang-haverier och deras viloplatser.



Efter att ha studerat rapporten om hur 26084 hammnade i myren i skjutområdet vid Vidsel trodde jag att Flygvapnet lämmnat kvar vraket. Spännande blev det sen när personal från Vidsel-basen efter undersökning med hjälp av helikopter bekräftade detta och jag sommaren 1982 fick lov att besöka haveriplatsen.


Där låg hon enligt bifogade kort, och efter mitt besök på platsen skickade jag foton och kartangivelse etc till F 21 Kamratförening och Förbandsmuseum. Sen slummrade 26084 vidare ett tiotal år innan F 21 bärgade henne.


 

F 21 Kamratförening och Förbandsmuseum gjorde därefter en överenskommelse med Pelle Lundberg som är med och driver Flygavdelningen på Vännäs Motormuseum om att Pelle renoverar upp flygplanet till statiskt utsällningsskick. 26084 ska sen ställas ut på F 21 Förbandsmuseum.


 

Detta har densamme påbörjat med bravur som synes, och det roliga i kråksången är att 26084 är den enda spanings-Mustangen från Flygvapnet som finns bevarad vilket har gjort att Flygvapenmuseum i Malmslätt assisterat med dokumentation samt delar till flygplanet.



Renoveringen har även gjorts till ett officiellt projekt inom flygvapenmuseums ramar, så viss finansiell assistans kommer förhoppningsvis även det att tillhandahållas.

Personligen gladde jag mig åt att Pelle ville sponsra mitt Safir-projekt genom att byta bort en instrument-panel till Safir B mot Mustang 26077:s havererade sporrgaffel som jag norpat från haveriplatsen vid Blåvikssjön 1980 eller 1981 - Preskriberat? 26077 som var tämligen totalhavererad bärgades enligt uppgift av personal från Gunnarn-basen innan den las ner, men jag vet tyvärr inte om det finns kvar nåt av delarna?
 

Ytterligare Mustang-prylar krävs dock naturligtvis, så därför uppmanar jag alla som känner till Mustang-delar att hörsamma möjligheten att bidra till återuppståndelsen av den sista S 26:an i Svedala.

Alla delar är intressanta, men speciellt uppskattat vore att lokalisera tillgängligt sporrställ med stötdämpare, hjulfälgar, och spinner (Inner, ytter). Kontakta då Pelle Lundberg på telefon 0935 - 51812 eller e-mail [email protected]

 

Ta avslutningsvis del av det fina arbete Pelle gjort för Vännäs Motormuseum med SK 61 Bulldog, J 28B Vampire samt HKP 3. Mera renoveringsrapporter från Vännäs kommer allteftersom Mustang-projektet fortskrider. Bilden nedan togs den 16 maj.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela