Beech -47

Å vad kostade en sån pippi då?
I alla fall en hint om prisläget - från http://beechcraftheritage.com/collection/N4477.php
"The Beech D18S Model was the first post-war aircraft to be approved by the U.S. Civil Aeronautics Administration. Despite competition from hundreds of surplus military transports and trainers at a fraction of the $60,000.00 cost of a D18S, the new models began rolling off the Beech production line in December 1945 and became the foundation on which American business flying was built."
Gissar att en basutrustad ny Beech 18 1947 kostade ca 65 000 USD. Reggad o klar i Svedala så var prislappen säkert 70 000 - 75 000 dollares.
Skulle matcha min Buick från samma år!
Tror att det såldes fler Buick i Sverige det året än Beech 18, Peter. Året därpå köpte flygvapnet två stycken ur surpluslager i Tyskland. Svensk militär beteckning blev Tp 45...och sedan tidigare fanns en förkrigare bl a använd som flygambulans, Tp 4. Under loppet av 50-talet figurerade tre andra Beech 18 på civilregistret; SE-BTS, SE-CHA och SE-CHB. Sedan har vi ju även den "Volpar-arton" som fanns i Västerås för lite över 30 år sedan - se http://lae.blogg.se/2008/january/vasteras-volparn.html
Er dette bildet fra Flypast forumet også av Volpar'n fra Vesterås? Det er visstnok tatt i Antwerpen på 70 tallet!
http://forum.keypublishing.co.uk/attachment.php?attachmentid=65100&d=1106504375
Tror att den ferrades via Antwerpen till Västerås, så det är högst troligt att det är den på bilden :)