Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Flygvapnets Draken-grupp

Publicerad 2009-02-27 13:50:00 i Allmänt, Kalla kriget,

Dags för lite arkivfynd igen. Mina idoler när jag var sju-åtta år var inte Sweet, Slade, Bay City Rollers, Abba, eller för den skull Max Fänders (rättstavat med flit). Nejdå, det fanns annat som smällde högre...mycket högre till och med... 



Har alltså skannat en broschyr om Flygvapnets Draken-grupp utgiven av Kungl. Upplands flygflottilj, F 16, någongång i mitten av 70-talet. Denna uppvisningsgrupp fanns på Uppsala-flottiljen från 1964-10-01 till 1978-09-30. Stoppdatum kan ses ur perspektivet att A-versionen av Saab J 35 Draken då fasades ut och F 16 istället fick modernare J 35F (förutom att man även var typinflygningsskola för Draken och därför hade ett 20-tal tvåsitsiga SK 35C). Sedan några år fanns då även Team 60 på F 5 i Ljungbyhed och det ansågs räcka med en uppvisningsgrupp.



De flygplan man använde var J 35A "lång", det vill säga försedda med efterbrännkammare "Typ 66", och inte "Adam kort" som man ser på bilden ovan. Man kunde känna igen uppvisningsgruppens Drakar tack vare en ljusgrön (ljusgul) rocka högst upp på fenan (egentligen en ditklistrad "Ö68-ruta" med svans). Flikar in ett bildexempel.


Då och då har man lite felaktigt kallat Flygvapnets Draken-grupp för Acro Deltas, till exempel i olika publikationer. Acro Deltas var en annan uppvisningsgrupp som fanns hos F 18 på Tulllinge 1964-65 och flög (ett tag specialmålade) J 35B. Visserligen Draken alltså, men inte riktigt korrekt uttryckt...och rätt ska väl vara rätt!

Egentligen var det så att F 16-gruppen hade ersatt Acro Deltas som prime display team i dåvarande 3. flygeskadern på hösten 1964, men under en övergångsperiod fanns båda till hands. Man skickade båda gängen (4 + 4 + 3 reserver = 11 Drakar)  till Paris-mässan i juni 1965 - en rätt ordentlig satsning: Draken skulle saluföras internationellt! En tid efter hemkomsten upplöstes Acro Deltas medan man på F 16 alltså kom att hålla på i över 13 år till..!



Vilka flög då i Draken-gruppen på F 16 under årens lopp och när? Klicka här så får du se.

Den person som man kanske främst förknippar med Flygvapnets Draken-grupp är nog dess siste chef, han som flög som etta under nio år: Göran "Boris" Bjuremalm (som för övrigt tidigare varit med i Acro Deltas). Han ledde sin Draken-grupp för sista gången i en tack och farväl-flygning runt Mälardalen den 27 september 1978. De flesta av gruppens J 35A har bevarats på ett eller annat sätt, här och var...och inte bara i Sverige.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2009-02-28 00:25:43



Om jag minns korrekt togs just denna broschyr fram inför Flygvapnets 50-års jubileum på Malmslätt i augusti 1976.



Kan vara värt för triviafilen att påpeka att en tid efter att Drakengruppen var officiellt upplöst så inövades ett uppvisningsprogram med grupp 35C (med andra gruppmedlemmar tror jag). Denna grupp gjorde dock aldrig nån uppvisning då det blev nån fnurr i personkemin mellan piloter och nån skrivbordsgeneral med andra åsikter! Både 35D och F ansågs vara för tunga för att lämpa sig som uppvisningsflygplan. Ribban var ju så att säga satt högt av tidigare uppvisningsgäng!

Postat av: F

Publicerad 2009-02-28 00:58:35

Se där, ante mig: 1976!



Detta med en fyrgrupp 35 Cesar har jag bl a sett annonserat i Flygrevyn årgång 1978 (Team 35?). Att andra generationens Draken inte "bjöd upp" på samma sätt är också vad jag förstått. Svårt att matcha J 35A, s a s en ensitsig "skolraket"/skolflygplan med två akan...om man vill uttrycka det något överdrivet ;)



F ö känns typsnittet i rubrikerna etc i foldern mer 1973 än 1976......



Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2009-02-28 03:14:04



Vet inte riktigt vad som ger skillnaden mellan typsnitt från 1973 eller 1976, men jag ser nu via din egen länk att reserven Leif Bergqvist blev med i gruppen (som sista pilot) i maj 1976 vilket jag tycker bekräftar mitt minne om att broschyren togs fram till jubileet i augusti samma år! Lite kul att se hur man uppenbarligen ställt upp Kungens Hasselbladare på stativ framför samma flygplanindivid och turats om att sitta i cockpit. Man kan lätt tänka sig kommentarerna från alla bakom kameran.



Sista sommaren Sk 16A fanns i tjänst tog Stig Brolin med mig på en tur i en dylik inte över men mellan segelbåtarna på Mälaren! Drygt 20 år senare träffade jag honom på F 16 igen och påminde honom om flygningen. Han log och sa nåt om att OSF på den tiden inte helt klart definierade "lägsta flyghöjd" i riktigt alla sammanhang.



Lite märkligt även att så här långt senare se broschyren igen och inse att jag idag har betydligt mer flygtid, inte i nåt ens liknande 35 men dock, än någon i gruppen hade då. Perspektiven ändras onekligen med åren.

Postat av: F

Publicerad 2009-02-28 09:27:06

Maj -76, där har vi det...tänkte inte på det, thnx Christer. Skulle indeed varit kul att höra vad som sas den där vårdagen när man knäppte "idolbilderna" i samma 35a :)



70-talssomrarna var bättre, det är ju det jag säger ;) Att ("segel")flyga Mälarn runt på det sättet...ahhh :)



Paris -65...och Paris -67. Man kanske skulle försöka skanna foldern som presenterade "La Patrouille de Suéde"?

Postat av: Gus

Publicerad 2009-03-02 11:04:01

Ett inlägg helt i min smak som du kanske förstår!!

Postat av: F

Publicerad 2009-03-02 11:09:30

Jess, Gus! Ett inlägg även i min smak ... he he :)

Postat av: Leif

Publicerad 2009-03-06 16:08:55

Önskan är en presentation av F18 gubbsen oxå...?

Förutom den fantastiska uppvisningen i Paris av Acro Deltas kan man undra...vilken var innovatören som förmådde FV att tillåta fenloggan?...det som möjligen bidrog till att teamet var -best in show-.



/L

Postat av: F

Publicerad 2009-03-06 16:32:17

Jag håller det inte för omöjligt att det finns en franskspråkig trycksak om FVs 35-grupper på Parismässan 1965. Någonstans i mitt bakhuvud tror jag mig ha sett något sånt. Jag vet dock att en sådan togs fram två år senare och presenterade - som det då hette - "La Patrouille de Suéde".



Målningen av fenan på Acro Deltas J 35B anno 1964 var design Bertil Skogberg. Sista året - 1962 - som Acro Hunters fanns hade de också en "gruppmålning" på sina J 34, samme designer...

Postat av: Stig Brolin

Publicerad 2009-04-19 22:19:53

Såg kommentarer om uppvisningsgruppen med 35C och vill bara berätta hur det verkligen var.

Efter det att Flygvapnets uppvisningsgrupp med 35 A och Boris Bjuremalm lades ner fick F16 ånyo uppdraget av CFV att sätta upp en uppvisningsgrupp nu med 35C således den tvåsitsiga skolversionen. Gruppen leddes av mig Stig Brolin men hade också ytterligare två "gamla" uppvisare från den gamla gruppen. Vi hade tränat in en ny tuffare uppvisning och var helt klara för att visa upp oss. Tyvärr kom bränslekrisen emellan och det första som man drog in på var Flygvapnets uppvisningsprogram. Själv fick jag uppdraget att flyga igenom uppvisningsprogrammet som enskild uppvisning vid en familjedag på F16.

Postat av: Ronald Castenfelt

Publicerad 2014-05-20 12:28:09

Uppvisningsgruppen "the acro deltas" flög redan 1958 på F8 Barkarby. En medlem (FF) flög ihjäl sig då!

Detta bevittnade jag personligen!

/Ronald C.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela