Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bästa sommarlåtarna - 31

Publicerad 2009-08-08 19:54:00 i Allmänt, Bästa sommarlåtarna, Kalla kriget, Musik - 80-tal,


Gino Vannelli  Wild Horses

Sommaren 1988. Men vad nu, säger ni - är inte serien med sommarlåtar slut för säsongen? Jo, egentligen är den väl det, men jag är inte sämre än jag kan göra ett litet undantag.Vi är ju trots allt "bara" någon vecka in i augusti...

Wild Horses påminner mig om de sista veckorna i lumpen. Minns hur jag en junieftermiddag lyckades med konststycket att somna på en "trettifemma" (alltså en styck J 35 Draken, i det här fallet närmare bestämt av version "Filip"). Låg och solade på vingen - med kompaniexpen långt bort på andra sidan fenan - på ett härligt grönskande F 10. Man grunnade på vad ska hända nu, efter muck? Då och då stördes friden av pyset av förångad isopropylnitrat, motorer som varvar upp och därefter Drakar som taxar förbi på väg ut till start bana 32. Fast direkt störd var jag inte av starterna...eller landningarna. Egentligen tvärtom - det var ytterst angenämt.



Där låg man och småslumrade i ett "jetparadis" och förträngde sin lätta existentiella ångest. Självklart såg man fram mot muck, men...

Wild Horses släpptes redan året innan, 1987. Var en såndär smygare, man hörde den då och då på radion och tog sin lilla tid för låten att "sätta sig". Därför är den mer sommaren 1988 än -87 för mig. På den tiden sa man inte gärna till sina polare att man gillade en låt med Gino Vannelli, så Wild Horses kan på sätt och vis klassas som något som är upplockat ur guilty pleasure-säcken. Missa nu inte kanadicken Vannellis state of the art-jeansmode...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Kenneth G

Publicerad 2009-08-08 22:44:38

Najs 35-bild! Jag förmodar det är en bild tagen vid landning, eller? Endast sporren i backen.



Jag har en nära släkting som somnade i Sk 50 under muckar-flygningen. Till hans försvar ska nämnas att han satt i baksits.



/K

Postat av: F

Publicerad 2009-08-08 23:13:46

Trött släkt, Kenneth ;) Visst, är det vid landning! Ser ut som på bana 14 (?). Och i och med att det är inte Justussons markeringar på "Johan 05" så kan man ana sig till att det är "före min tid" ;)

Postat av: F

Publicerad 2009-08-09 20:07:06

Samma 'Johan 05' ett halvår senare: http://hem.passagen.se/hankri/showimg.htm?x=35/35771123.jpg

Postat av: jan häggström

Publicerad 2009-08-21 06:15:01

hej



Du e ju ba toppen, bor i hbg, eslöv ligger ju nära,skulle ju hemskt mycke vilja se dej , ok ???

VÄLDIGT MYCKE MVH / Janne

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela