Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

30 år sedan Monza-kraschen

Publicerad 2008-09-09 00:10:00 i Allmänt, Classic Racing, Personligt urval,

Imorgon är det exakt på dagen 30 år sedan olyckan i starten av F1-loppet på Monza då Ronnie Peterson - aka Superswede - kraschade tumultartat med en Lotus 78.

Detta var var inte hans ordinarie bil: Petersons Lotus 79 kvaddades nämligen på träningen under förmiddagen - och han var för stor för att sitta bekvämt i stallets förstaförare Andrettis andrahands-Lotus 79. Så vad gör man då om man hette Collin Chapman och är stallchef? Jo, man dammar av Lotus 78 med cassinummer 78/3 (JPS-17), låter mekarna jobba som dårar för att få den iordning till Italiens Grand Prix senare på eftermiddagen (Det finns en alternativ variant till förklaring varför Ronnie fick köra Lotus 78 istället för -79 - läs om den här.).

Av den bilen kom det inte bli mycket kvar. Den korta dokumentären "Att dö i direktsändning" finns uppladdad i två partier på youtube...

 

1973 black lotus as black as can be
1973 black lotus giving birth to me
1973 french grand prix
and there's a boy, there's a man, there's a god
there's a boy, there's a man, there's a god
there´s a racedriver he´s blond
they call him superswede...

 

got the superfeel hands down to tires and wheels
it`s the 1970´s feel right down to the bootheels to the bootheels
1973 ooh that day is in me
and there's a boy, there's a man, there's a god
there's a boy, there's a man, there's a god
there´s a racedriver he´s blond
they call him superswede...alright


Words and music by Jonas Bengtsson 

...låten handlar om Frankrikes GP 1973 som var Ronnie Petersons första F1-seger. Den heter Superswede och släpptes för fem år sedan, alltså då det var 30- respektive 25 år att fira respektive sörja. Klicka på länken ovan, den finns nämligen tillgänglig som mp3'a.


I lördags sände P3 Dokumentär sitt program om Ronnie Peterson - klicka här för att lyssna. Var beredd att sitta trollbunden i två timmar.



Jag hade inte Borg eller Stenmark på väggen hemma i pojkrummet, men jag hade en bild på Ronnie Peterson. Kommer väl ihåg att jag såg starten på Monza i svartvitt på en trött gammal Luxor (man kunde fråga sig om det var en månlandning eller F1 man tittade på) hemma hos mormor och morfar. Men kommentatorn Janne Svanlunds ord gick fram kristallklara: "Det är Ronnie Petersons bil som brinner!"

Självklart kommer man därför även ihåg när man nåddes av dödsbudet på måndagen. Det var på den extremt asfalterade skolgård som Linnéskolan tillhandahöll oss "glin" med...och det var nog under lunchrasten. Man tyckte att det var konstigt, för kvällen innan så sa ju alla att han skulle klara sig. Jag tror jag grät en skvätt.


Säsongen 1978 hade annars gått bra för Superswede (och hade antagligen gått ännu bättre om det inte varit för Chapmans stående stallorder, inskrivet i kontraktet). Två Grand Prix-segrar, varav den senaste mindre än en månad tidigare på Österreichring. Postumt kom han tvåa i Drivers Championship, detta efter stallkamraten Mario Andretti - killen som han alltså inte fick köra om...   


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Farbror Sid

Publicerad 2008-09-09 06:26:36

Bra! Strålande! inlägget alltså...

Tänk vad man följde Ronnies karriär under 70-talet... man kunde namn på förare och banor märken bilar...

Sedan tyckte jag hela sporten dog i Sverige, i vart fall för mig, men tror också för tidningar och TV... naturligt kanske.

Postat av: F

Publicerad 2008-09-09 08:39:43

Tack, Sid!

Helt klart var det så. När även Gunnar Nilsson gick bort bara cirka en månad senare var detta antagligen "knäcken". Sporten dog framförallt för de svenska sponsorerna, sen gav det ena det andra...och 1979 var det som bekant inget F1-race på Anderstorp.

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-09-09 19:15:13

Ett STORT TACK för detta inlägg!

När jag läste det kände jag mig förflyttad 30 år tillbaka i tiden. Även jag minns den gamla svartvita Luxor-apparaten samt att jag och min bror tillbringade resten av den dagen i en form av svårmod.

Jag minns att jag cyklade ut till SAAB-fältet och fördrev resten av eftermiddagen på flygklubben.

Postat av: F

Publicerad 2008-09-09 19:25:53

Tack, Håkan!

Jo, det var väl lite så för oss som var knattar då; there's a boy, there's a man, there's a god

there´s a racedriver, he´s blond...Ronnie Peterson. Hemma hos mormor denna eftermiddag smakade saften ovanligt vattnig och de finska pinnarna var mer torra än vanligt.



Lyssna på P3 Dokumentären om du inte gjort det tidigare - fantastisk.

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-09-09 21:16:20

jag minns den dagen med, Ronnie var större därute än vad många anar i dagsläget, han var sportens tystlåtna skandinaviska helyllekille, en ovanlig karaktär i dom kretsarna, och ansedd som en av de skickligaste drivers av sina kolleger/konkurrenter.

Minns hur dom den veckan sände repriser titt som tätt på Ronnies brinnande bil på Monza...

Postat av: F

Publicerad 2008-09-09 21:34:09

Den Ronnie som framkommer i intervjuer är en lugn, blyg och lite "örebrosävlig" kille. Det intressanta är ju också att det stod i motsats till vad han var ute på banan. Hans körstil kunde kännas igen litegranna hos Gilles Villeneuve, med skillnaden att den senare var mer farlig för andra (o därmed "sådär" popis bland flertalet andra förare)...och för sig själv. Sen gick det som det gick med Villeneuve Sr också...

Postat av: grandprix63

Publicerad 2008-09-09 22:25:02

Fint inlägg.

Storebrorsan rökte cigaretter av märket John Player Special som låg i en svart rund burk med bokstäver i guld på.

Jag hade en Ronnieaffisch på väggen och en JPS-lackad leksaksbil.



Det lektes inte mer med den bilen efter kraschen.

Postat av: F

Publicerad 2008-09-09 22:41:38

Tack GP63!

När du nämner leksakbilen så får detta mig att undra om jag verkligen lekte sönder min lilla Lotus 72 i JPS-livery? antagligen....tyvärr



Cigg av märket JPS halas fram imorgon...

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-09-10 12:26:47

Jag hade en märklig sak, JPS-Lotusen i Lego! fråga mig inte hur, eller vad den kan kommit ifrån .

Postat av: F

Publicerad 2008-09-10 18:22:08

Lego? Danmark? ;)



Själv kommer jag ihåg Algas Formula 1-spel i 70-tals upplaga (spelet lär introducerats 1962: Formula1-auktion-70732094" rel="nofollow">http://www.tradera.com/AlgaFormula1-auktion-70732094 )

Postat av: John-Olof Holmström (J-O)

Publicerad 2009-08-23 21:45:28

Läser med intresse om Ronnie Petersons bortgång.

Jag såg händeseförloppet i TV.

Fick sedermera en beställning på att flyga Ronnies hustru från Malmö/Sturup till Örebro där begravningen hölls. Jag och min styrman Stig Täng väntade på flygplatsen i Örebro under tiden begravningen pågick. Före returflygningen till Malmö hade jag ett långt samtal med Ronnies pappa.

Vi lämnade av änkan med några bekanta i Malmö fram på kvällen. Många minnen poppar upp när man ser gamla filmer.

Mvh

J-O

Postat av: F

Publicerad 2009-08-24 08:53:36

Hej J-O! Kul att ha dig ombord :)

Det var något speciellt med Ronnie P, på något vis så relaterade man rätt mycket av mitten av 70-talet kring hans karriär...kanske p g a Anderstorp - snacket och pulsen därifrån - och är man smålänning så blir det rätt påtagligt.

När man fick ett sånt uppdrag att flyga Barbro P så blev denna tragiska händelse oerhört påtaglig. Janne Svanlunds berättelse om dödsbudet är oerhört gripande, lyssna på radiodokumentären som är länkad ovan.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela