Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Olle Ringstrand - säsongens "meste" atlantflygare?

Publicerad 2008-10-27 12:35:44 i Piper,

Olle Ringstrand - son till orkesterledaren Willard med samma efternamn - var i ropet på 60-talet. Han skrev en hel del om flyg, till exempel i Teknikens Värld.

Sin första atlantflygning gjorde Ringstrand Junior på jullovet 1961-62, då gick han i sista ring på gymnasiet. Äventyret beskrevs i en bok, Ensam över Atlanten, som kom ut rätt snart efteråt. Olle Ringstrand omkom tragiskt i en olycka med en DC-4 i Nigeria hösten 1968.

Saxat ut Nyge Aero Nytt 1964.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Hans Spritt

Publicerad 2008-10-28 09:14:15

Hej!



Ja Olle Ringstrand minns man. Synd att han gick bort

vid så unga år. Man har ju hans bok Ensam över

atlanten, vet ej hur många gånger jag har läst den.



Piper Aztec ja kommer ihåg min absolut första flyg-

ning som var i denna Piper Aztec C SE-EMC vilket

skedde på Köpings gräsfält 1967 tror det då var

600 meter långt. Det var flygdag där då.



Vem flög hem SE-EMC till Sverige?



http://www.airliners.net/photo/Piper-PA-23-250-Aztec/0381980/L/



Denna ägdes då 1967 av Nyge Aero.



/HANS/

Postat av: F

Publicerad 2008-10-28 19:24:06

Hej Hans,



Skulle inte förvåna om SE-EMC var en av de Aztec som man nämner i texten som ämnade för Ringstrand att hämta - 4 av totalt 5 importerade 1964! Misstänker att SE-EIU var den han inte flög ;)

Postat av: Thomas Andersson

Publicerad 2011-05-16 20:26:00

Roligt att se artikeln. Jag minns Olle mycket när han kom till min fest i Farsta 62-63(?). Han blev idol för grabbarna i gänget trots sin något blygsamma och snälla framtoning. 3 eller 4 av grabbarna började sen på Bromma Flygskola (dock inte jag) och jag tror inte nån av dem fick sitt certifikat.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela