Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Ovation Tre

Publicerad 2007-01-04 12:54:24 i Mooney,

Ovation Tre

I maj spekulerade jag lite när och om Lars-Tore skulle få bjuda på landgång och lättöl i samband att någon svensk satte sin kråka i orderblocket och beställde en fabriksny Mooney. Så har tydligen nu skett, visserligen inte en ny Acclaim, inte heller ett sprillans nytt flygplan. Det rör sig om en Ovation2 GX som har uppgraderats till en Ovation3 och brukats något år som demonstrationsexemplar vid fabriken i Kerrville. Deras egen slogan:  The Mooney Ovation3 - The fastest, single-engine non-turbo ever.

I näsan sitter en Continental IO-550-G A/P på 310 hästar och framför den en trebladig Hartzell vilka får kärran att cruise 197 knop på 8 000 fot. Panelen kläds i så kallad Garmin G1000 Integrated Avionics Suite. Vad det gäller Ovation2 GX, som har samma panel, har det tidigare ställt till det lite med IFR godkännade här och detta är anledningen till att man fortsätter flyga på November-register i Europa. Antagligen kommer så även bli fallet med Ovation3 i väntan på regeländringar.

Fast en Mooney Acclaim som är Ferrari-röd och har ljusbrun skinnklädsel - det är just det som man verkligen dreglar efter i dagens läge vad det gäller nytillverkade single engine retractables...

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Pär

Publicerad 2007-01-08 18:01:42

Apropå flygplan...
http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200701/06/20070106130244_DD746/20070106130244_DD746.dbp.asp

Postat av: F

Publicerad 2007-01-08 22:17:22

jupp ... Gagnefs flygklubbs motorseglare .. R.I.P. - blev kaffeved bakom vedboden :/

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela