Bulle och besvär
Med bulle i detta fallet avses Bulldog, avbildad här ovan. Här i Svedala brukade vi typen militärt 1971 till 2001, då kallad SK 61 eller FPL 61, samt den civila statliga flygskolan TFHS som hade Bulldog 1984 till 2005. Inget fel på flygplanet i sig, men hur de 78 exemplaren kom hit - där fanns både en och två saker att anmärka på. Den första ordern tecknades knappt en vecka efter det prototypen hade flugit sommaren 1969. Någon utprovning i egentlig mening gjordes alltså inte. Men "väl" av den mindre föregångaren Beagle Pup 150, antagligen i samband med lite lillejul på Ljungbyhed.
En artikel i senaste SFT har fått en del gubbar att gå i taket. Då jag snart är en sådan, hänger även jag på - upp i detta tak - tillsammans med dem.
Artikeln är skriven av den dåvarande chefen vid flygstabens utbildningsavdelning och lämnar en hel del övrigt att önska då den enligt rubriken ska avhandla just "När Bulldog kom till FV". Till att börja med skiljer han inte ens på Pup och Bulldog - tror att det är samma flygplan. Detta alster har fått en del att ta till pennan/tangentbordet, inkluderat även mig.
Sånt här retar mig tio gånger mer än om Saab idag låter 90 millar försvinna in på konton hos vissa tjeckiska politiker i samband med att man sålt Gripen dit. Pengar som är jordnötter i dessa sammanhang, snodda från det tjeckiska folket dessutom.
För var tror ni pengarna kommer ifrån? De läggs ju ovanpå ordern, med dessa politikers goda minne. För kom inte och säg att Tjeckien inte är korrumperat. Alla länder (även lätt skenheliga Sverige, som sagt) är det mer eller mindre. Det räcker med att bli stoppad av en maktfullkomlig tjeckisk polis i en Skoda Felicia så vet man "var landet ligger" i detta fallet. Det är en del av kulturen där, på ett helt annat sätt än här. Den kafkanska maktfullkomligheten.
Därför väcker det rubriker här, men det finns - av gammal hävd - alltid ett sådant "moment": Beslutsfattarna ska smörjas - folkvalda, byråkrater eller andra "ofantligt" anställda. Ska man vara med i matchen kan vi, moraliskt ädla svenskar, inte komma med egna regler. Vill vi sälja stridsflygplan eller inte? Det går inte vara alltför blåögd. Det är en dirty biz...
Ärligt talat hade jag nog varit mer förvånad om det i n t e förkommit mutor i denna affär.
Men ändå, det är annat med den gamla Bullen.
Jag avser inte ta några extrapoäng, eller snyggt och ridderligt greja ett moraltest i denna fråga. Vare sig om det rör 10 millar totalt i Sverige för snart 40 år sedan eller dagens 90 millar i eventuella bestickningar i Tjeckien. Det är helt enkelt frågan om "vilket som berör mig mest?".