Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle of Säve - 36

Publicerad 2023-03-18 10:55:00 i Allmänt, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,


Hela Hisingen hade i veckan en artikel om Säve flygplats. Ett citat:


Men så kom alltså bakslaget i februari 2023. Pressmeddelandet gick ut: Heart Aerospace skrotar sina planer i Säve. Anledningen var, enligt företaget, att det förändrade marknadsläget inte tillät en upprustning av landningsbanan. Det blev helt enkelt för dyrt – vilket medförde att företaget beslutade att flytta sin satsning till annan ort. Var Heart Aerospace elflygsfabrik ska placeras är dock inte beslutat än.
 

Den uteblivna upprustningen av landningsbanan innebär inte bara innebär att Heart Aerospace tvingats flytta sin verksamhet utan HelaHisingen.se kan avslöja att effekten blir att flygplatsen i praktiken lägger ner verksamheten. På sikt kommer ingen n flygtrafik att finnas kvar på Säve – bland de drabbade finns som drabbas är flygskolor, taxiflyg, företagsflyg, flygklubbar och privatflyg.

För någon vecka sedan började jag med detta inlägg med att skriva en fråga: Varför är det så tyst angående vad som nu ska hända med Säve flygplats? Läs denna text publicerad den 3 februari. Men nu dök ju den ovan citerade artikeln upp. 

En tanke som slagit en är ju att Heart Aerospace inte haft koll på flygplatsen och dess förutsättningar, och ett överdrivet närigt Castellum inte haft koll på - alternativt inte brytt sig - vad det gäller hinderfriheten för flygverksamhet av detta slag. Det är uppenbart oseriöst i så fall. Allra helst när man så sent som i september 2022 med buller och bång lanserade Gateway Säve. Publicerat den 25 september:

Nu till det som jag vill trycka på! Det som dock inte riktigt framkommer i pressreleaserna och reportagen är att Säve ska bli en fullt fungerande flygplats igen! Banan kommer (åter) att bli 2000 meter och enligt nuvarande planering ska detta arbete vara klart 2026.

2018 köptes flygplatsen av Castellum från Serneke, som i sin tur hade köpt från Swedavia. Fram tills dess bloggade jag av och till om Säve och flygplatsens framtid. Många av er minns säkert hur illa Swedavia hanterade flygplatsen - se till exempel The Battle Of Säve - 1 från januari 2015.


Är det någon som stämt träff med Roger Akelius, som är storägare i Castellum? Han är ju gammal flygare också...

Vidare undrar jag verkligen vad Göteborg kommun håller på med i Säve-frågan. Varför så tyst? Förutom det handlar det om arbetstillfällen och skatteintäkter för Göteborg, så det är en gåta att man kommunen inte engagerar sig mer med en positiv inställning angående Gateway Säve. Flygplatsen var en bärande del av detta projekt. Det var åtskilliga hundratals arbetstillfällen aviserade och därmed skatteintäkter. Med tanke på att det kinesiska ekonomiska motorn i Göteborg snabbt nu håller på att tappa fart är det ännu viktigare att se om sitt hus. Eller ser man månne i glaskulan ett återinvigt Torslanda...? 

Dessutom är det av nationellt/internationellt intresse att ha flygplatsinfrastruktur på plats i närheten av Skandinaviens största hamn som är oerhört viktig för Sverige...och Finland! I vår nationella villfarelse trodde vi att Swedavia var en garant för viktig strategisk svensk flygplatsstruktur. I stället var det i fallet Säve helt tvärtom. Och det var där problemen började. Glöm inte det. 


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela