Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle of Säve - 35

Publicerad 2023-02-03 22:58:00 i Allmänt, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

Det svänger fort i hockey. Jojo, men detta tar nog ändå priset. 

Det ser inte så ljust ut längre för Säve flygplats. Se till exempel SVT Västs artikel med rubriken Planer på elflygplansfabrik i Säve skrotas.

Heart Aerospace tänker inte längre bygga sin fabrik på Säve flygplats. Argumentet är att det är för dyrt att "rusta upp landningsbanan".

Är det som nu framkommer känns som svepskäl från Heart Aerospace sida? Har det skurit sig mellan Heart och markägaren Castellum? Detta har i sin tur tagit bort incitamentet för Castellum att behålla flygplatsen. 


För bara fyra månader sedan var tongångarna fundamentalt helt annorlunda. Se mitt förra inlägg i ämnet - The Battle of Säve - 34

Kan man verkligen anse Castellum och Heart Aerospace som seriösa aktörer om dessa med pompa och ståt ger en utfästelse i september 2022, men gör fullständigt tvärt om fyra månader senare?

Det är faktiskt en bit viktig svensk infrastruktur som man hanterar. När man flyttar verksamheter och flygklubbar inom fältområdet, och snabbt därefter river deras nyrenoverade hus - vad är det för signal?

Ena stunden visar Castellum att man är kommittad att driva Säve flygplats under en överskådlig tid, får flygklubbarna med sig i nyordningen, ger dem hopp och framtidstro, men gör sedan en kovändning av sällan skådat slag...


Var beredd på mer dåliga nyheter inom kort. 2024 ryktas det att Säve flygplats ska vara nedlagd. Det blir industriområde av den mark som Castellum äger.

Detta förfarande är att anse som rena rama bedrägeriet från Castellums sida! Flygklubbarna och andra Sävebaserade verksamheter bör nu undersöka möjligheten att föra en grupptalan/grupprättegång gentemot Castellum.

Så här skrev jag  i ett svar till en vän igår kväll angånde Säve-problematiken:

Runt elflyg är jag tveeggad. Jag kan förstå dig, allt i detta är totalt fartblint. Man tror att det ska ske underverk över en natt. Det kommer ta mycket längre att få genomslag än man säger nu. Det fattar du och jag. Samtidigt måste man börja någonstans....

Det som stör mig mycket är att en flygplantillverkare kallad Heart - som ska rädda all flygplatsinfrastruktur med sina hybridflygplan på ca 30 pax - i sitt första viktiga beslut ser till att sabba infrastruktur! Att lämna Säve - där deras flygplan inte kommer ha problem med banans bärighet (så stora och tunga är de väl inte!) - är företagets första stora beslut.

Heart? Vadå hjärta? Det tyder på att INTE har ett hjärta när man tar ett sådant beslut...knappt fyra månader efter att man kommittat sig till att se till att Säve ska vara en levande trafikflygplats! Heart Aerospace - dags att byta namn!  

Och allt började med att Swedavia - som då drev Göteborgs City Airport - slutade hantera/använda/underhålla det genomtänkta dränieringssystemet som fanns på Säve flygplats. Det var en medveten handling. Ett medvetet beslut, av statliga flygplatsbolaget Swedavia. Kom ihåg det. 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Sven-Åke Segerlund

Publicerad 2023-02-04 12:59:28

Det är trams som Fredric sprider för varken Polisen eller SAR, Ambulansflyget kommer flytta på sig och kan inte flytta på sig heller . Flyget kommer vara kvar men i vilken utsträckning vet vi inte sedan vet jag genom släkting i Fv fått veta att dom kommer motsäga sig en komplett nedläggning pga bergshangarerna 1&2

Svar: Att helikopterverksamheten inte är hotad är rätt tydligt. Men i övrigt hoppas jag att du har rätt, Sven-Åke. Jag har mer än gärna fel, om det gagnar Säves fortlevnad som flygplats på riktigt.
Lazerjesus

Postat av: Sven-Åke Segerlund

Publicerad 2023-02-06 14:55:20

Staten får väl gå in och tvångsinlösa flygplatsområdet för Sveriges nationella säkerhet då det är en nationell angelägenhet om Säve flygplats finns kvar med tanke på hamnen och Göteborg

Mvh Sven Åke,Som är inte så arg som det verkar

Postat av: Anders Lidén

Publicerad 2023-03-03 16:46:28

Minns ni hur tidtabellen för Heart såg ut 2019?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Heart_ES-19

Svar: Kört genom google översättning.

"Heart ES-19 är ett utvecklingsprojekt av det svenska företaget Heart Aerospace för ett elektriskt fyrmotorigt regionalflygplan för 19 personer. Det angivna flygområdet är 400 km. Den första flygningen är planerad till 2024, certifiering för 2026. 120 förbeställningar har redan mottagits från Finnair och United Airlines.

ES-19 är ett flygplan för regionala flygningar på upp till 400 km. ES-19 är lämplig för korta banor på 750 meter. Batteriernas laddningstid förväntas vara cirka 40 minuter. Heart räknar med att batterierna måste bytas ut efter 3000 cykler (laddning plus urladdning), vilket i praktiken kommer att uppgå till i genomsnitt en gång per år.

I september 2022 tillkännagav Heart Aerospace en förändring av designen. Heart ES-19 ersätts av Heart ES-30 med 30 platser. ES-30 känns igen på två tillagda vingpelare och en lastkapsel under flygkroppen. Flygplanet är utrustat med två gasturbingeneratorer som körs på biobränsle för en längre flygsträcka. Den nya designen är därför faktiskt ett hybridflygplan."
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela