Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Lansen Sport "David 55"

Publicerad 2021-03-03 22:06:14 i Kalla kriget,

En Lansen Sport jagar fram över de jämtlänska skogarna. Flygplanet är alltså en Saab J 32B Lansen. För att vara lite mer precis: nummer 32555, kodad F 4-55, radioanrop "David 55". Fotograf är enligt uppgift fnav Göran Stegberg i en annan J 32. I "David 55" sitter Krister Schyllertz och Hasse Zschaeck.

F 4 i Östersund använde J 32B från oktober 1966 till februari 1970, så man kan inte påstå att Lansenperioden på flygflottiljen på Frösön var speciellt lång. I och med att 32555 på bilden är försedd med så kallade Ö68-rutor, som började användas vid Flygvapenövningen hösten 1968, så bör alltså bilderna i detta inlägg vara tagna efter denna tidpunkt.

32555 tillverkades 1959 och var en av 120 stycken J 32B. Flygplanet levererades nytt till F 1 i Västerås. 

Sista officiella flygningen med J 32B vid F 4 skedde den 11 februari 1970. Även om J 32B inte användes som jaktflygplan av något förband därefter, dröjde det dock till 1973 innan versionen avfördes i denna egenskap i Flygvapnet. Ett 25-tal kom att överföras till Målflygdivisionen.

Det verkade som att man sparade ytterligare en antal J 32B under några år. Jaktlansen nummer 32555 kom nämligen inte att kasseras förrän den 8 januari 1980. Ytterligare tre J 32B kasserades samma datum: 32549 (D49), 32570 (D30/V30) och 32600 (D60). Dessa fyra Lansar verkar ha stått i malpåse på Säve under 70-talet. Man kan grunna lite över syftet...

Nedan bild är också tagen av Göran Stegberg vid samma flygpass. Helagsfjället passeras av David 55, -49 och -64 samt ytterligare en okänd J 32B, tillika dagens åk för Stegberg.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: ESGB

Publicerad 2021-03-03 22:55:20

Javisst stod dessa i berget Säve. Sammanlagt 9st J 32B sågs 1976.

Postat av: ESSB

Publicerad 2021-03-10 14:25:10

Kan rekommendera Roy Fröjdhs bok "Guldvingen 2" som berättar hans historia i Flygvapnet från 1952. Han spenderade en avsevärd tid i J32.

Postat av: Björn

Publicerad 2023-03-22 07:10:11

Hej, Du undrar i inlägget varför tre maskiner sparades på Säve till 1980. Det berodde helt enkelt på att dessa maskiner utgjorde reserver till SAAB/FC och deras utprovningsbehov. I första hand 32570 som utgjorde direkt reserv till 32502 om något skulle hända med denna.32570 hade använts för räddningssystemprov på SAAB 1971-72 Exempelvis kom höger skevroder att hämtas från 32570 till 32502 efter en rangeringsolycka 1976 på SAAB. /Björn

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela