Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Steppens spakande med kamera - 2

Publicerad 2021-01-14 20:46:00 i Allmänt, Kalla kriget,

Här kommer del två i följetongen "Steppens spakande med kamera". Denna gång har Stefan Sonestedt - som Steppen heter egentligen - plockat ihop några bilder tagna 1986 till -88 på då nya JA 37 Jaktviggen. Otroliga bilder, och det här är bara början: Pass på "Steppens spakande med kamera - 3"!

Med nosen neråt på väg ner i en gunga - på den inledande bilden ser vi "Urban 02", det vill säga JA 37 nummer 37306.
 
Mina tillägg är skrivna i kursiv stil.
U28 (37408) i lodläge och i toppen på en looping flyger Bo Ernehag. Vi flyger över Hanöbukten sydost om Kallinge.
Flygplanet användes för prov angående hur man skulle märka stationssiffran - i det här fallet alltså 28 - på ovansidan av vingarna. Vad det gällde gråmålade JA 37 kom dessa bli standardmässgt i lysrött och inte i svart...
37408 godkändes efter levererans från Saab till Flygvapnet och F 21 den 24 mars 1986. Här syns U28 som del i incidentroten flygande ut med Skånekusten.

U32 (37412) över Malmö hamn. Flygplanet levererades från Saab i Linköping till F 21 i september 1986. Notera vitmålad fentopp.
I mitten av 80-talet hade nya JA 37 försetts med en grå målning, vilket hade ersatt det tidigare FOA-kammot. Så här skrev jag i ett tidigare inlägg:

"Det handlade om att ta fram ett nytt målningsschema för Jaktviggen och Low visibility grey, eller Tactical grey, var redan i stor utsträckning standardmålning i andra länders flygvapen. Enkelt uttryckt handlade det om att Jaktviggens taktiska uppträdande skilde sig mot den tidigare Viggengenerationens, som var målad i FOA-kamouflaget. Det handlade inte bara att försöka gömma sig på lägsta höjd med JA 37. Snarare lite tvärtom..."

Det visade sig att gråa Viggar syntes t o m lite för dåligt (vilket egentligen var tänkt), så man kom så småningom införa lysröda fält och kodsiffror för att få lite kontrast. Detta upplevdes som behövligt bland annat när man skulle flyga i formation.

Men här har JA 37:orna fortfarande de ganska små kodsiffrorna i svart på fenan.

Tre-gruppen med 37400 (U20), 37402 (U22) och 37403 (U23) flygs av F 16-förare. De omskolades på Urban Blå för att vara instruktörer på F 16 när de bytte till JA 37. Själv flyger jag en fjärde JA 37, 37401 (U21), vid detta tillfället. Passet var en ombasering söderut, kanske Uppsala.

Apropå den ovanstående bilden och texten.

851210 kl 13.05 Incidentroten kontakt med SR-71 
U20 FF Kn T Haglund (3.div F 21)

U21 FF Kn S Sonestedt (2.div F 21)

Start Visby söderut, för att när vi kommit upp på 4-5000 meter, svänga norrut för att möta målet. Jag låste in med snabbval på SR-71:an. Hans höjd var 24 000 meter, gick i k-strimmor och hade farten Mach 2,8. Vi mötte SR-71 på kontrakurs och svängde efter när vi möttes. Efter att ha svängt 180 grader var vi 40 km bakom...

Det är lite annorlunda mot en normal insats.

Den taxande JA 37 framifrån fotade jag på Kiruna. Har för mig att det är Crister Karlsson som spakar.

JA 37 på linjen, längst bort syns en J 35. Högsta numret på fenan har U36 (37416), nylevererad i mitten av november 1986.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2021-01-17 11:50:25

Härliga bilder från en svunnen tid. Viggens brutalt osköna linjer är svåra att slå men ack så härliga att skåda. Fortsätt göd oss med detta.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela