Saab 17A SE-BRN
Saab B 17A SE-BRN (17268) på Saab-fältet i Linköping, gissningsvis i samband med "civilisering" våren 1951. Bild: Saab.
Just SE-BRN var det första exemplaret av Saab 17A om civilregistrerades (tidigare hade dock två 17BS figurerat civilt). Anledningen till detta var att typen skulle fasas ut i Flygvapnet och dess roll som målbogserare skulle fortsätta i Svensk Flygtjänsts regi.
SE-BRN inregistrerades den 18 maj 1951 med Kungl. Maj:t och Kronan som ägare och innehavare Svensk Flygtjänst AB. Under året därpå var flygplanet involverat i två haverier, men reperarerades och flög vidare. Den 3 november 1954 avfördes SE-BRN ur registret såsom skrotad.
Totalt kom Svensk Flygtjänst genom åren använda 19 stycken Saab 17A. Dessa var normalt gulmålade, men - som synes - var den första från början inte det. Se detta inlägget som en liten spin off på det som publicerades i måndags apropå att Saab 17 fyllde 80 år.
Just SE-BRN var det första exemplaret av Saab 17A om civilregistrerades (tidigare hade dock två 17BS figurerat civilt). Anledningen till detta var att typen skulle fasas ut i Flygvapnet och dess roll som målbogserare skulle fortsätta i Svensk Flygtjänsts regi.
SE-BRN inregistrerades den 18 maj 1951 med Kungl. Maj:t och Kronan som ägare och innehavare Svensk Flygtjänst AB. Under året därpå var flygplanet involverat i två haverier, men reperarerades och flög vidare. Den 3 november 1954 avfördes SE-BRN ur registret såsom skrotad.
Totalt kom Svensk Flygtjänst genom åren använda 19 stycken Saab 17A. Dessa var normalt gulmålade, men - som synes - var den första från början inte det. Se detta inlägget som en liten spin off på det som publicerades i måndags apropå att Saab 17 fyllde 80 år.