Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Brandbekämpningsflyg upphandlas av MSB

Publicerad 2020-01-27 18:34:00 i Allmänt, Brandflyg, Flygföretagande,


I fredags gick Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB) ut med en pressrelease där man tillkännagav att man nu påbörjar upphandlingen av brandbekämpningskapacitet med flygplan, detta över en period som spänner över åren 2020 till 2023. I det här skedet handlar det om mindre flygplan, upphandlingen är uppenbart riktad mot flygplantypen som vi ser två stycken av på bilden ovan: Air Tractor AT-802F Fire Boss.
 
Kravet i upphandlingen är att en leverantör under 2020-2023 ska kunna tillhandahålla två flygplan med besättning och nödvändig tillhörande logistik. Varje skopande flygplan ska ha en kapacitet att släppa minst 3 000 liter vatten per fällning, vilket är ett krav för medverkan i rescEU och den EU-finansiering som det möjliggör. För åren 2021-2023 vill MSB ha en option som ger möjligheten att förstärka resursen med ytterligare två flygplan.

AT-802F Fire Boss har skopanordning i pontonerna och per omgång tar typen 3028 liter vatten.

Vidare kan man även läsa följande:
 

Efter de omfattande skogsbränderna sommaren 2018 fick MSB i uppdrag av regeringen att ytterligare stärka skogsbrandsberedskapen för att komplettera de resurser som finns på lokal och regional nivå. MSB föreslog för regeringen att stärka stödet med flygande resurser genom ett arbete i tre steg.
 

Inför sommaren 2019 upphandlades som ett första steg helikoptrar som ska användas i ett tidigt skede för att förebygga att bränder växer sig stora. Dessa helikoptrar finns kvar även under 2020.  Mindre vattenskopande flygplan som MSB nu har påbörjat en upphandling av är ett andra steg i att successivt förstärka beredskapen. Som ett tredje steg har MSB föreslagit till regeringen att, baserat på bland annat erfarenheterna från de två första stegen, utvärdera behovet av och förutsättningarna för att skaffa tillgång till större skopande flygplan.


Förra året ankom en begagnad spansk AT-802 till Skavsta och detta flygplan inregistrerades på Saab AB som SE-MHM i oktober. Med andra ord, Saab har alltså påbörjat något här.

Jag tror att det ligger till på följande vis: Saab avser med AT-802 ersätta Mitsubishi MU-2B-20 inom målflyget och ett par AT-802F anskaffas samtidigt för att möta MSB:s upphandling (Alternativt har man x antal amfibieskopflottörer att tillgå till planen.). När det inte är risk för skogsbrand är det risk för målgång (även) för Fire Bossarna..? Rätt? Tja, ingen högoddsare i mina ögon. För det här är egentligen inget nytt, det berättades om dessa tankar på ett seminarum i Almedalen 2018.

(MU-2B-20 har använts inom målflyget i Sverige sedan 1974 och anses av FMV falla för åldersstecket från 2020.)

Se även de tidigare inläggen Fire Boss sätts in mot bränderna i Sverige och Fire Boss sätts in mot bränderna i Sverige - 2 samt Fire Boss sätt in mot bränderna i Sverige - 3.

Air tractor AT-802 AF en el aerodromo de Empuriabrava

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Simon

Publicerad 2020-01-27 20:20:03

AT-802 är ypperlig för svenska förhållanden med gott om sjöar. Det gör att den inte måste ta enorma mängder vatten för att vara effektiv. hög sortie rate är nog så viktigt. Sen är det såklart mycket billigare med ensitsiga och enmotoriga plan.

Postat av: Carl-Olof Persson

Publicerad 2020-01-28 14:38:21

Varför inte ge uppdraget till Försvarsmakten som förfogar över mer än 30 medeltunga helikoptrar (HKP 14, HKP 16) och ett stort antal lätta helikoptrar. Så kanske luftburen brandbekämpning skulle fungera som det gjorde innan 2007.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela